Sökning: "normbrytande val"

Visar resultat 16 - 20 av 42 uppsatser innehållade orden normbrytande val.

  1. 16. Barns leksaker och könsstereotyper : Hur produktdesign kan underlätta för föräldrar att göra varierande och normbrytande val av leksaker och lek

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Oscar Carlzon; [2021]
    Nyckelord :Children’s toys; gender stereotypes; emotionell design; social design; user centered design; UCD; Barnleksaker; könsstereotyper; emotionell design; social design; användarcentrerad design; ACD;

    Sammanfattning : Könsnormerna bekräftas av föräldrar redan från barnets födsel, genom att välja könsstereotypiska leksaker, som enligt samhällets normer delar upp barnen mellan de biologiska könen. Detta påverkar inte endast barnets syn på sig själv utan även hur andra ser och behandlar barnet. LÄS MER

  2. 17. Att öppna dörrar till det dubbla uppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Matilda Andersson; Frida Östberg; [2020]
    Nyckelord :identitet; inkludering; lärare; mångfald; normbrytande; skolans uppdrag;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att redogöra för skönlitteraturens funktion när eleverna utvecklar identitet, demokratiska värderingar och empati. På så vis vill vi bidra till ökad förståelse för varför det är viktigt att erbjuda normbrytande skönlitteratur samt hur detta står i relation till skolans uppdrag. LÄS MER

  3. 18. “Kan alla barn känna igen sig?” - En bilderboksanalys ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Johansson; Kerstin Johansson; [2020]
    Nyckelord :Bilderböcker; genus; karaktärer; kvinnlig; manlig; neutral; normativ; normbrytande;

    Sammanfattning : Barn i ett- till treårsåldern möter bilderböcker varje dag i förskolan och kan lära sig att förstå världen genom det som böckerna förmedlar. Pedagogers val av böcker kan därför spela en ledande roll vilka normer som vidareförs till barn. LÄS MER

  4. 19. Vadå, är det okej att se olika ut? : En semiotisk bildanalys av två klädföretags samarbeten med influencers i förhållande till kroppspositivism

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sara Rydén; Josefin Zackrisson; [2020]
    Nyckelord :Body positivism; influencer; Instagram; narrow-mindedness; semiotics; social comparison; the male gaze  ; Kroppspositivism; influencer; Instagram; smalhetsideal; semiotik; social jämförelse; den manliga blicken;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker porträtteringen av den normativa kvinnokroppen på plattformen Instagram till följd av trenden kroppspositivism. Syftet med vår studie är att genom en semiotisk bildanalys, undersöka huruvida två klädföretag följer trenden kroppspositivism i sina samarbeten med influencers på Instagram. LÄS MER

  5. 20. "Var inte rädd utan kör på!"

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lena Sundin; Tina Teandersson; [2020]
    Nyckelord :gymnasievalet; habitus; mansdominerade yrkesprogram; normbrytande val; studie- och yrkesvägledare;

    Sammanfattning : För att ett land ska kunna växa och utvecklas krävs att hela befolkningens kunskaper och kompetens tillvaratas. Jämställdhet mellan könen är en viktig faktor för tillväxt. Den svenska arbetsmarknaden är dock till stor del könssegregerad. LÄS MER