Sökning: "normer Journalistik"
Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser innehållade orden normer Journalistik.
1. April, april din dumma sill! Vi är public service och kan göra vad vi vill… : en kvalitativ textanalys av utvecklingen av aprilskämt i SVT från 1997 till 2019
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/JournalistikSammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur aprilskämt i SVT har förändrats mellan 1997 och 2019 och identifiera anledningar till varför förändringar har skett. Analysen är således uppdelad i två avdelningar. LÄS MER
2. PICTURE-NOT-SO-PERFECT? En semiotisk bildanalys av hur Instagramanvändare gestaltar verkligheten under hashtagen #Instagramvsreality
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Executive summary Social media has become a huge part of everyday life. With it, editing and manipulation of images to post online has increased. Several studies have proven that retouched images can have a great negative impact on people’s self image and mental health. LÄS MER
3. Kunskapen mellan raderna : En studie om intersektionella perspektiv i undervisningen på svenska journalistutbildningar
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/JournalistikSammanfattning : Medierna och dess aktörer, däribland journalister, besitter en enorm makt då de bidrar till skapandet av vårt samhälles diskurser, normer och världsuppfattningar. Men vilka är det som förväntas ingå i dessa världsuppfattningar? Vilka är det journaliststudenter får lära sig att skriva till, om och på vilket sätt? Syftet med denna uppsats är att undersöka hur svenska journalistutbildningar inkorporerar intersektionella perspektiv i sin utbildning, något som internationell forskning har efterfrågat. LÄS MER
4. Hur träningsideal mellan kön skiljer sig : En jämförande kvalitativ innehållsanalys av Women´s health och Men´s health
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/JournalistikSammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur budskap och ideal skiljer sig mellan de två hälso- och träningsmagasinen Women’s health och Men’s health som både ägs av det amerikanska företaget Hearst communications samt hur den informationen som presenteras förhåller sig till etablerad kunskap om träning. Uppsatsen tar avstamp i gestaltningsteorin med eget utformade gestaltningsramar, förståelsen för teorier om genus och identitet samt bildens och textens retorik. LÄS MER
5. ”WHY 1984 WON’T BE LIKE 1984” - En kvalitativ innehållsanalys av Apples reklamfilmer över tid
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Syfte: Syftet med den här studien är undersöka Apples reklamfilmer över tid. Studien kommer utgå ifrån teorier som konvergens, utopi och reklam. Teori: Konvergens, Utopi och Reklam Metod: Multimodal kritisk diskursanalys i kombination med semiotik analys Material: Studien utgår ifrån 3 av Apples reklamfilmer. LÄS MER