Sökning: "normer marknadsföring"

Visar resultat 1 - 5 av 63 uppsatser innehållade orden normer marknadsföring.

  1. 1. ”Vad är det som är power i detta?” : En kvalitativ studie om gruppers sociala interaktion i samtal om feministiska budskap i modeföretags marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hedvig Pahlstad; Ester Paksuniemi; [2023]
    Nyckelord :Focus group interviews; social construction; social interaction; common knowledge; identification; feminist messages; post-feminism; Fokusgruppintervjuer; social konstruktion; social interaktion; gemensam kunskap; identifikation; feministiska budskap; post-feminism;

    Sammanfattning : In society there are several structural norms that appear taken for granted and should be discussed to be recognized. Furthermore, institutions such as corporations often incorporate stereotypical gender beliefs into their structuring such as in marketing. LÄS MER

  2. 2. Konsumenters uppfattningar av företags hållbarhetsåtgärder : En kvalitativ studie om konsumenters köpbeteende i förhållande till företags produktförändringar

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Max Stenmark; Emma Drugge; Daniel Holmqvist; [2023]
    Nyckelord :Greenwashing; Consumer trust; Green Consumer Behavior; Ethical Consumer Behavior; Consumer Perception Theory; Nudging; Signaling Theory; Green Consumtion Values; Theory of Planned Behavior; Hållbart köpbeteende; Ekologisk Medvetenhet; Normer och Attityder; Konsumentförtroende; Produktinnehållsminskning; Konsumentuppfattning; Ekologisk medvetenhet; Miljöengagemang;

    Sammanfattning : This thesis explores consumer perceptions of corporate sustainability, particularly how the removal of product accessories for environmental reasons is perceived. It highlights the importance of concrete evidence like eco-labeling to support sustainability claims. LÄS MER

  3. 3. Att vara eller inte vara feminist - Kan femwashing utgöra otillbörlig marknadsföring enligt marknadsföringslagen?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Johanna Hansson; [2023]
    Nyckelord :Femwashing; Femvertising; Marknadsföringslagen; otillbörlig marknadsföring; vilseledande marknadsföring; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Genom den popularisering som skett av feminismen har ett skifte skett i den marknadsföring som riktar sig till kvinnor, främst gällande framställningen av kvinnor i reklam. Dessutom vill många företag idag framställa sig som feminister, antingen för att de faktiskt är det, eller för att de vill utnyttja dess positiva påföljder. LÄS MER

  4. 4. What Girls Are Made Of? : A Critical Overview of Gender Stereotyping in Advertising and Research-based Recommendations for Stakeholders

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Valeriia Babkina; [2023]
    Nyckelord :gender stereotyping; gender representation; advertising; marketing; feminist media analysis; gender equality; social sustainability; könsstereotyper; könsrepresentation; reklam; marknadsföring; feministisk medieanalys; könsjämlikhet; social hållbarhet;

    Sammanfattning : Könsstereotypisering i reklam är ett genomgripande problem som fortsätter att forma och förstärka samhällets normer och uppfattningar om könsroller. Denna masteruppsats syftar till att ge en översikt över den problematiska naturen av könsstereotypisering i reklam, där man belyser de relaterade frågorna och deras konsekvenser, samtidigt som man erbjuder forskningsbaserade rekommendationer till intressenter för att främja mer inkluderande och rättvisa reklampraktiker. LÄS MER

  5. 5. Blåa och röda kön? : En kvalitativ fallstudie om könskonstruktioner på Socialdemokraternas och Moderaternas valaffischer 2022

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Moa Adamsson; [2023]
    Nyckelord :Genus; Feministisk teori; Politisk kampanj; Politisk kommunikation; Politisk representation; Valaffisch; Visuell textanalys;

    Sammanfattning : Utifrån dagens mediesamhälle är intryck och föreställningar hur vi bör vara konstanta, inte minst med könsnormer och andra inflytelserika normer. Huruvida just kön representeras i media skapar stora referensramar till hur normer kring dessa blir till. LÄS MER