Sökning: "normer och ras"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden normer och ras.
1. Bevaras verklighetens könsstereotyper i fiktion? : Hur könsroller porträtteras i den animerade serien Arcane, samt hur intersektionalitet har påverkat karaktärernas yrkesposition i serien.
Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Studien undersöker hur fyra karaktärer ur den animerade serien Arcane (2021) porträtteras utifrån stereotyper och normer samt hur intersektionalitet påverkar deras möjligheter att få den yrkesroll karaktärerna har strävat efter. Intersektionalitet bidrar till en studie som inte endast utgår från ett genusperspektiv, utan även tar hänsyn till andra faktorer som ras och klass. LÄS MER
2. Reproducering av västerländska normer i en Västafrikansk kontext En intersektionell analys av två internationella förskolor i Togo
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Föreliggande uppsats ämnar undersöka hur två internationella förskolor i Togo producerar kön och ålder som skillnadskategorier, samt hur normer kring dessa skillnadskategorier möjligtvis samverkar och villkorar barnens möjligheter till lärande. Empirin till uppsatsen samlades in genom deltagande observationer samt fältanteckningar. LÄS MER
3. "Looks can be deceiving" : – Rasifiering, genus och makt i tv-serien Rings of Power
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur den socialt konstruerade maktstrukturen ”ras” representeras inom tv-serien Rings of Power utifrån olika ras- och genusstereotyper samt normer. Därtill undersöks också hur rasifiering och rasifierade skillnader införlivas genom verkets fiktiva arter. LÄS MER
4. Intersektionella perspektiv på Gräset sjunger : Skönlitteratur och värdegrundsarbete inom ramen för gymnasieskolans svenskundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka de didaktiska möjligheter och fallgropar som finns med att använda skönlitteratur såsom Gräset sjunger (1950) för att diskutera värdegrundsfrågor inom svenskämnet på gymnasienivå. Metoden som används är diskursanalys utifrån ett intersektionellt perspektiv med fokus på maktaxlarna genus, ras och klass. LÄS MER
5. När fördomarna blir sanningar En kvalitativ studie om familjehemskonsulenters upplevelser av arbetet med rasifierade familjer i familjehemsvården
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka hur normer om idealfamiljen aktualiseras inom familjehemsvården samt analysera hur normer om idealfamiljen påverkar omgivande institutioners bemötande av familjehem med utländsk bakgrund. Materialet utgjordes av sex semistrukturerade intervjuer med familjehemskonsulenter från ett privat företag i Västra Götalandsregionen. LÄS MER