Sökning: "normer och värden"

Visar resultat 1 - 5 av 255 uppsatser innehållade orden normer och värden.

  1. 1. Förskoledemokrati i praktiken.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Caroline Hansson; Karin Göransson; [2024-02-27]
    Nyckelord :Förskola; Demokrati; Aktörskap; Didaktik; Pedagog; Barn;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur pedagoger i förskolan tar sig an demokratiuppdraget och hur det förmedlas till barnen. En utgångspunkt är att demokratiska värden inte kan stå för sig själv utan blir till genom mellanmänskliga relationer. LÄS MER

  2. 2. Idrottslärares förmedling av kunskaper och värderingar till sina elever i friluftsliv : En kvalitativ undersökning om hur idrottslärare uttrycker sig om deras friluftslivsundervisning

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Linus Lindkvist; [2024]
    Nyckelord :Friluftsliv; Friluftsliv education; Biestas´s teaching functions; physical education teachers; Friluftsliv; Friluftslivsundervisning; Biestas undervisningsfunktioner; idrottslärare; naturen;

    Sammanfattning : Studiens syftar till att utveckla förståelse för idrottslärares friluftslivsundervisning inom idrott och hälsa. Studiens utgår från Biestas tre undervisningsfunktioner om kvalificering, socialisering och subjektifiering. LÄS MER

  3. 3. "Det är ju inte fel att en flicka leker med dockor eller en pojke leker med bilar" : En kvalitativ studie om hur förskollärare konstruerar genus i val av lekmaterial

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ellen Landgren; Odessa Wester; [2024]
    Nyckelord :Fri lek; förskollärare; genus; konstruktion; lekmaterial.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare konstruerar genus utifrån val av lekmaterial inom den fria leken i förskolans inomhusmiljö. Studien har utgått från det socialkonstruktionistiska perspektivet och den kvalitativa metoden där semistrukturerade intervjuer och observationer använts som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  4. 4. Social utveckling för elever med autism. Lärares tolkningar och arbete utifrån det sociala uppdraget i Läroplan för grundskolan samt för förskoleklassen och fritidshemmet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jens Jörnborn; [2023-11-09]
    Nyckelord :värdegrund; värden; normer; social utveckling; autism; lärare; EPP-metoden; fenomenologi; kunskapssociologi;

    Sammanfattning : Syfte: Elever ska utvecklas både kunskapsmässigt och socialt i skolan. Elevers sociala utveckling beskrivs främst i de två första kapitlen i Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet [LGR22]. En del av formuleringarna som går att finna där kan upplevas utgöra en svårighet inom autism. LÄS MER

  5. 5. Etiska utmaningar vid palliativ vård : En litteraturstudie om sjuksköterskors erfarenheter

    Magister-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Annelie Berghäll; Tobias Åslund; [2023]
    Nyckelord :Etiska utmaningar; Palliativ vård; Sjuksköterskans upplevelser; Livets slutskede;

    Sammanfattning : Bakgrund: Palliativ vård är lindrande vård för sjukdomstillstånd som inte längre ärmöjliga att bota. Den bedrivs utifrån en helhetssyn där fokus ligger påvärdighet och livskvalitet. Helhetssyn inom palliativ vård är en kontinuerligprocess som utgår från sjukdomsförloppet och patientens aktuella situation. LÄS MER