Sökning: "normer och värden"
Visar resultat 36 - 40 av 255 uppsatser innehållade orden normer och värden.
36. Samhällsempatisk undervisning, varför är inte det en grej? : En kvalitativ studie om gymnasieverksamma samhällskunskapslärares uppfattningar om och arbete kring den svenska läroplanens empatifrämjande värdegrundsuppdrag
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Krav om främjandet av förståelse för andra och förmåga till inlevelse ur läroplanens värdegrund, är några av de skrivningar som kan anses emanera ur empatibegreppet. Detta medför att empati utgör en grundläggande del av skolans värdegrunduppdrag. LÄS MER
37. 2084: A home odyssey : Ett spekulativt gestaltningsundersökande kring framtida kollektivboende med levnadsrum i en kollobarativ värld
Kandidat-uppsats, Konstfack/Inredningsarkitektur & MöbeldesignSammanfattning : Examensarbetet ”2084: A home odyssey - Ett spekulativt gestaltningsundersökande kring framtida kollektivboenden med levnadsrum i en kollobarativ värld”,Projektet undersöker hemmet och de normativa föreställningar som kan ligga till grund för historisk såväl som samtida och eventuellt framtida bostadsplanering. Samhället förändras och likaså hur individer, familjer och grupper lever sina liv i hem och stad. LÄS MER
38. Är armén mogen för att leva som den lär? : Uppdragstaktik som militär kultur och inte bara en metod för ledning i strid
Master-uppsats, FörsvarshögskolanSammanfattning : Uppdragstaktik som begrepp och ledningsmetod har funnits i Försvarsmakten sedan 1980-talet. Uppdragstaktiken har i Försvarsmakten vandrat mellan dess preussiska ursprung och en mer anglosaxisk skola vad avser ledning. LÄS MER
39. Normkritik i skolan - en självklarhet? : En kvalitativ intervjustudie i hur det kan gestalta sig i ämnet samhällskunskap för grundskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka ett normkritiskt förhållningssätt till lärande samt lärares syn på normer och värden. Arbetet undersöker även lärares syn på möjligheter och utmaningar med normkritik i undervisningen samt hur de implementerar perspektivet i sin planering och undervisning. LÄS MER
40. "Det handlar om oss som finns i förskolan" : En intervjustudie om pedagogers uppfattningar om förskolans demokratiska uppdrag.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studiens övergripande syfte är att få kunskap om barnskötares och förskollärares uppfattningar om förskolans demokratiska uppdrag. Studien inriktas mot hur de båda yrkesrollerna uppfattar att de transformerar läroplanens formulerade demokratiuppdrag. LÄS MER