Sökning: "normer och värden"

Visar resultat 6 - 10 av 255 uppsatser innehållade orden normer och värden.

  1. 6. ”Sexualitet” i förskolan – en blind fläck : En kvalitativ studie med textanalys av didaktiska planeringar i förskolan

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Kashma Izat; [2023]
    Nyckelord :Barns sexualitet; undervisning; förskola; textanalys; didaktiska frågor; Van Poeck och Östmans integrativa undervisningsmodell; normer; värden; identitet;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet för denna studie är att bidra med kunskap om vilka normer och värden som blir synliga i didaktiska planeringar för förskolan som berör barns sexualitet. Teoretiska perspektiv för studien är de didaktiska frågorna Vad? Hur? och Varför? samt Van Poeck och Östmans undervisningmodell. LÄS MER

  2. 7. Etiska utmaningar vid palliativ vård : en litteraturstudie om sjuksköterskors erfarenheter

    Magister-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Annelie Berghäll; Tobias Åslund; [2023]
    Nyckelord :Etiska utmaningar; Palliativ vård; Sjuksköterskans upplevelser; Livets slutskede;

    Sammanfattning : Bakgrund: Palliativ vård är lindrande vård för sjukdomstillstånd som inte längre är möjliga att bota. Den bedrivs utifrån en helhetssyn där fokus ligger på värdighet och livskvalitet. Helhetssyn inom palliativ vård är en kontinuerlig process som utgår från sjukdomsförloppet och patientens aktuella situation. LÄS MER

  3. 8. “Vi sitter inte still i båten” : En diskursanalys av statliga uttalanden kring NATO-frågan

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linnea Neumann; Therese Perman; [2023]
    Nyckelord :Sverige; NATO; diskursiv praktik; normer och värden;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete har varit att identifiera normer och värden som förmedlas i statliga uttalanden kopplade till NATO-frågan för att nå en djupare förståelse av statens diskursiva praktik, samt hur detta kan förstås som en del av socialiseringen av den svenska befolkningen. Förmedlade normer och värden undersöktes utifrån tre kategorier; svensk säkerhetspolitik, den svenska identiteten samt NATO som organisation. LÄS MER

  4. 9. Normkritik – vad, hur och varför? : En kvalitativ intervjustudie av lärares beskrivningar av normkritik i ämnet samhällskunskap för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Cornelia Edvinsson; [2023]
    Nyckelord :norms; norm criticism; norm-critical education; norm-critical pedagogy; values; civics; normer; värden; värdegrund; normkritik; normkritisk pedagogik; toleranspedagogik; samhällskunskap;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how social studies teachers deal with issues related to norm-critical aspects in the classroom and what opportunities and challenges teachers experience with this approach. The paper also examines what it means to implement a norm-critical perspective in the social studies classroom. LÄS MER

  5. 10. Utan kommunikation, ingen konflikthantering! : En kvalitativ studie om kommunikationens betydelse för konflikthantering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ahlam Al Jbawi; Fatima Nasreen; [2023]
    Nyckelord :Konflikt; Konflikthantering; Kommunikation; Giraffspråket; Cohens konfliktpyramid.;

    Sammanfattning : Förskoleverksamheten präglas av konflikter orsakade av bristandekommunikation. Syftet med denna studie är att undersöka betydelsen avkommunikation vid konflikthantering i förskolan. LÄS MER