Sökning: "normer och värderingar förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 65 uppsatser innehållade orden normer och värderingar förskolan.

  1. 11. Du får inte vara med för att du förstör! : En etnografisk studie om konflikter i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Miranda Kalludra; Izabela Vekaj; [2022]
    Nyckelord :Förskola; förskolebarn; konflikt; kamratkulturer; tillträdesstrategier; barns aktörskap; leksituationer; skydd av interaktivt utrymme;

    Sammanfattning : Studiens problemområde omfattar konflikter som är en del av barnens vardagliga liv där interaktionerna mellan barnen behandlar olika perspektiv, normer och värderingar. Därav framställdes syftet med vår studie att studera hur konflikter uppstår och avslutas mellan barnen i leksituationer på förskolan, samt hur detta förhåller sig till kamratkultur. LÄS MER

  2. 12. "Ja men har du provat att säga stopp?" : En kvalitativ studie om barns handlingsutrymme vid konflikthantering i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lina Bermvik; Angelica Martin; [2022]
    Nyckelord :konflikthantering; handlingsutrymme; lärandesituationer; semistrukturerade intervjuer; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om konflikthantering mellan barn i förskolan. Målgruppen i studien var pedagoger i förskolan och studien handlade om deras syn på konflikter och lärande. Metoden som användes var den kvalitativa metoden semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 13. Sagor för framtidens kompetenta samhällsmedlemmar : En kvalitativ studie om litteratur som läromedel i förskolan och dess inverkan på barns aktörskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Martina Löf; Hanna Strömbäck; [2022]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Aktörskap; Läromedel; Fostran; Känslor; Moral; Förskola;

    Sammanfattning : Studien undersöker ”Tio små kompisböcker” som läromedel och bokseriens budskap för vad som anses viktigt för barn att lära sig samt hur det kan påverka barns aktörskap. Studien består även av intervjuer med förskollärare om hur och i vilket syfte de arbetar med bokserien i förskolans undervisning. LÄS MER

  4. 14. Synen på barns sexualitet i förskolan : Pedagogers uppfattningar om barns sexuella utforskande och att bemöta detta

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Annika Toresson; Rebecca Lundmark; [2022]
    Nyckelord :Barns sexualitet; Barns sexuella utforskande; Förskola; Förskoledidaktik; Synsätt; Normer; Gränssättning; Tillåtande; Sexualitet som privat; Socialkonstruktionism;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka pedagogers resonemang kring barns sexualitet och sexuella utforskande i förskolan. Vi har, genom semistrukturerade intervjuer, arbetat för att få fatt i de synsätt och normer som kan tolkas påverka hur pedagogerna bemöter dessa utforskanden. LÄS MER

  5. 15. En god miljö för den mångfald som barn representerar : En kvalitativ studie om förskollärares resonemang kring en inkluderande miljö i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nathalie Björklund; Agnes Tilesjö; [2022]
    Nyckelord :Inkludering; miljö; kritiskt perspektiv; anpassning; barn i behov av särskilt stöd; förskollärare;

    Sammanfattning : Förskolan är ett första steg för barn i deras utbildningsresa och utgör ofta deras första möte med samhället, därför är det viktigt att förskolan kan representera den mångfald som finns i samhället och därmed innefattar barn och pedagoger av olika bakgrund, behov och förutsättningar. Förskolan ska genom att följa bland annat läroplanens riktlinjer erbjuda ett inkluderande klimat med goda, demokratiska värderingar och normer där alla barn har en naturlig plats i gemenskapen. LÄS MER