Sökning: "normer samling förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden normer samling förskola.

  1. 1. Att integrera inom förskolansinstitutionella gränser : En studie om makt, motstånd och delaktighet i samlingen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Shqipe Mustafa; Isabell Petersson; [2021]
    Nyckelord :Aktiva aktörer; delaktighet; förskola; institution; makt; motstånd; samling; strategier; styrningstekniker;

    Sammanfattning : Abstract Vårt syfte med föreliggande studie är att undersöka hur makt, motstånd och delaktighet kommer till uttryck i relationen mellan barnet och pedagogen i samband med samlingen. Vi har valt att studera dessa olika perspektiv utifrån en samling eftersom det är en aktivitet som fångat vårt gemensamma intresse. LÄS MER

  2. 2. Uttalade och outtalade ansvar för kvinnliga och manliga pedagoger i förskolan : En kvalitativ studie om hur arbetsuppgifter fördelas mellan pedagoger i förskolans vardagliga praktiker

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Ricardo Goncalves de Sousa; [2018]
    Nyckelord :Ansvar; arbetsfördelning; manliga pedagoger; kvinnliga pedagoger; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur ansvar- och arbetsfördelning mellan kvinnliga och manliga pedagoger förstås i förskolans vardagliga praktiker utifrån ett genusperspektiv. Studien har utgångspunkt i frågeställningar som handlar om hur ansvar- och arbetsfördelning sker i det vardagliga arbetet i förskolan. LÄS MER

  3. 3. “Du vill inte eller?” En kvalitativ studie av pedagogers styrning och barns motstånd i samlingen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jacob Förnvik; Emmy Persson; [2018]
    Nyckelord :Förskola; Makt; Motstånd; Normer; Samling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera hur maktrelationer och barns normbrytande kulturer kommer till uttryck under samlingar i förskolan. Frågeställningarna som används är hur barn styrs mot önskvärt beteende och kunskap samt hur barns normbrytande kulturer och motstånd kommer till uttryck till följd av denna styrning. LÄS MER

  4. 4. "Glöm inte att äta" En studie om måltiden som arena för socialisation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Petra Karnebäck; [2015]
    Nyckelord :Förskola; Måltiden; Regler; Socialisation;

    Sammanfattning : Nyckelord: Förskola, Måltiden, Regler, Socialisation Måltiden på förskolan är en social situation, likaså måltider i samhället. Många individer deltar i en samling som präglas av interaktion. Men denna situation innehåller också specifika regler och normer, vad som är accepterat vid ett matbord finns det begränsningar för. LÄS MER

  5. 5. SAMLINGEN I FÖRSKOLAN : En kvalitativ studie om normer och regler vid den planerade samlingen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Hanna Filipsson; [2013]
    Nyckelord :Preschool; Circle time; Norms and Rules; Förskola; samling; normer; regler;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka på vilket sätt förskollärare förmedlar normer och regler till barngruppen vid den planerade samlingen i förskolan. Studien har tagit utgångspunkt ifrån Lena Rubinstein Reichs (1993) avhandling om samlingen i förskolan. LÄS MER