Sökning: "normer skönhetsideal"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden normer skönhetsideal.

  1. 1. Skönhet och sociala medier : Unga kvinnors upplevelser av skönhetsideal och skönhetsingrepp, samt deras upplevelse av sociala mediers påverkan på dessa

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Isabelle Paanalahti Abrahamsson; Matilda Furuholm; [2022]
    Nyckelord :beauty ideal; cosmetic procedure; social media; women; social influence; self image; skönhetsideal; skönhetsingrepp; sociala medier; kvinnor; social påverkan; självbild;

    Sammanfattning : Skönhetsideal och strävan efter dessa är inte ett nytt fenomen, utan har funnits i olika kulturer och samhällen genom tiderna. Däremot har vi idag nya metoder i form av skönhetsingrepp för att korrigera och uppnå det rådande idealet. LÄS MER

  2. 2. En "hälsosam" bild av äldre i reklam

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för design

    Författare :Emmy Dahlberg; Amanda Johansson; Rasmus Fager; [2022]
    Nyckelord :Ålderism; Skönhetsideal; Reklam; Grafiska Designelement; Visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att undersöka hur normer kring åldrande kommuniceras visuellt i tidningsreklam. Undersökningens mål var att besvara hur ofta ålderstecken porträtteras visuellt i reklam, vilka visuella designelement porträtterar ålderstecken i ett urval reklambilder i tidningen Hälsa samt hur den visuella kommunikationen och budskapen skiljer sig mellan reklamen med män respektive kvinnor? Den använda metoden var en kvantitativ undersökning där förekomsten av ålderstecken samt typ av ålderstecken räknades. LÄS MER

  3. 3. Lyxig, drömmig och sexig : En kvalitativ innehållsanalys av sponsrade youtube-videor- hur skönhetsideal reproduceras genom influerare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Cornelia Johnsson; Lovisa Jansson; [2022]
    Nyckelord :femininitet; genus; ideal; norm; retorisk och semiotisk innehållsanalys; konstruktivism; youtube; influerare;

    Sammanfattning : Plattformen Youtube grundades år 2005 och har sedan dess fortsatt att konstant expandera. Idag är Youtube en världsledande medieplattform med miljontals användare som konsumerar, publicerar och delar youtube-videor. LÄS MER

  4. 4. Karaktärsskapande : En normkreativ undersökning av spelvärldens karaktärer utifrån en fokusgruppsintervju och eget gestaltande arbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Camilla Ranta; [2021]
    Nyckelord :Karaktärsskapande; spelkaraktärer; Leauge of Legends; visuell kultur; spel;

    Sammanfattning : Studier av representationen av kvinnor och män i spel, som i många andra medier, faller ofta inom ramen av genusvetenskap och diskuteras flitigt inom den kontexten. Vilket inspirerade mig med denna studie att utforska hur spelkaraktärers utseenden, förmågor och representation påverkar individer och hur jag som framtida lärare skulle kunna arbeta med detta i skolan när vi talar om könsnormer och skönhetsideal. LÄS MER

  5. 5. Att framställa normer och skönhetsideal genom visuella representationer -En semiotisk och multimodal studie om hur företag konstruerar den “perfekta kroppen”

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Hägglund; Rebecca Stråhle-Wolke; [2020]
    Nyckelord :Training; health; multimodality; semiotic; visual representations; norms; beauty ideal; social media; Instagram;

    Sammanfattning : To produce norms and beauty ideals through visual representations - A semiotic and multimodal study of how companies construct the “perfect body”.The aim of this qualitative study is to investigate how clothing companies, with the help of visual representations, construct, confirm and/or whether they challenge different norms and ideologies regarding the "perfect body". LÄS MER