Sökning: "normer värderingar hälsa"

Visar resultat 1 - 5 av 98 uppsatser innehållade orden normer värderingar hälsa.

  1. 1. Idrottslärares förmedling av kunskaper och värderingar till sina elever i friluftsliv : En kvalitativ undersökning om hur idrottslärare uttrycker sig om deras friluftslivsundervisning

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Linus Lindkvist; [2024]
    Nyckelord :Friluftsliv; Friluftsliv education; Biestas´s teaching functions; physical education teachers; Friluftsliv; Friluftslivsundervisning; Biestas undervisningsfunktioner; idrottslärare; naturen;

    Sammanfattning : Studiens syftar till att utveckla förståelse för idrottslärares friluftslivsundervisning inom idrott och hälsa. Studiens utgår från Biestas tre undervisningsfunktioner om kvalificering, socialisering och subjektifiering. LÄS MER

  2. 2. "Det är ju inte fel att en flicka leker med dockor eller en pojke leker med bilar" : En kvalitativ studie om hur förskollärare konstruerar genus i val av lekmaterial

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ellen Landgren; Odessa Wester; [2024]
    Nyckelord :Fri lek; förskollärare; genus; konstruktion; lekmaterial.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare konstruerar genus utifrån val av lekmaterial inom den fria leken i förskolans inomhusmiljö. Studien har utgått från det socialkonstruktionistiska perspektivet och den kvalitativa metoden där semistrukturerade intervjuer och observationer använts som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  3. 3. Man måste ju klä av sig naken för att se om någon är kille eller tjej : En kvalitativ studie om förskollärares upplevda roll i barns konstruktion av genus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Viktoria Wallton; Klara Andersson; [2024]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; normer; värderingar; kön; makt; förskollärare; konstruktion; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera förskollärares konstruktion av genus i förskolan utifrån sin roll som makthavare samt hur det beskrivs påverka mötet med barnen i praktiken. Studien utgår från det socialkonstruktionistiska perspektivet och en kvalitativ metod där fokusgruppsdiskussioner använts som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  4. 4. Vilka upplevelser har lärarstudenter av lärarutbildare? : En kvantitativ studie om studenter och lärarutbildare på Idrottslärarutbildningen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Jonatan Svensson; Olle Anjou; [2023]
    Nyckelord :ämneslärare; idrott och hälsa; lärarutbildare; lärandeaspekter; ämneslärarstudenters upplevelser; lärarutbildningen;

    Sammanfattning : Studiens syfte är ta reda på hur ämneslärarstudenter upplever och värderar olika lärandeaspekter, såsom bemötande, engagemang och förankring till den framtida yrkesrollen, i undervisningen hos lärarutbildare på lärarutbildningen för idrott och hälsa. Tidigare forskning visar på att lärarutbildningen i idrott och hälsa är starkt präglat av idrottens föreningsliv, inte minst genom de normer och värderingar som förs vidare av de personer som är verksamma inom utbildning, d. LÄS MER

  5. 5. Lost in translation : Sjuksköterskors erfarenheter av språkbarriärer vid omvårdnad av patienter med annan kulturell bakgrund

    Kandidat-uppsats, Röda Korsets Högskola

    Författare :Leyla Roshani; Sara Wendel; [2023]
    Nyckelord :Experience; Language; nursing; transcultural; Erfarenhet; sjuksköterskor; språk; transkulturell; omvårdnad;

    Sammanfattning : Bakgrund: En god kommunikation mellan sjuksköterska och patient är en grundförutsättning för god omvårdnad. För att uppnå en jämlik och personcentrerad vård är det viktigt att göra sig förstådd och blir förstådd. LÄS MER