Sökning: "normkritik kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden normkritik kommunikation.

  1. 1. ”Vi alla är ju olika men vi är alla ändå lika. Alltså det är ju jätteviktigt.”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Adrienne Baker; Anna Henry; [2024-02-26]
    Nyckelord :Likabehandling; Normer; Normkritik; Makt; Förskola; Förskollärare; Intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet som framförs i denna kvalitativa intervjustudie är att undersöka hur förskollärare beskriver att de omvandlar likabehandlingsplanen till ett praktiskt likabehandlingsarbete. Studien undersöker också vilka möjligheter och hinder som påverkar förskollärarnas likabehandlingsarbete och hur barnens görs delaktiga. LÄS MER

  2. 2. En normkritisk studie om förskollärares kriterier i valet av barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Pernilla Contreras Rubio; Angelica Ahrons; [2024]
    Nyckelord :Barnlitteratur; normkritik; representation; stereotypisering; makt;

    Sammanfattning : Studien syftar till att synliggöra åtta förskollärares perspektiv i hur de väljer ut barnlitteraturen i förskolan samt hur de beskriver sitt tillvägagångssätt för att den ska representera mångfald. Studien synliggör även hur förskollärare beskriver sitt användande av barnlitteraturen i samtal med barnen för att motverka reproducering av stereotyper utifrån ett normkritiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Den normkritiska läraren

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Linnéa Linderoth; Jonathan Malm; Vanda Lendahl; [2023-10-23]
    Nyckelord :Genus; Normer; Kön; Heteronormativitet; Performativt genus; Genusordningen; Normkritik;

    Sammanfattning : Forskning inom området för kön och genus på fritidshemmet saknas i hög utsträckning, detta trots att ämnet är oerhört aktuellt i samhället i övrigt. I den reviderade Läroplan som börjar gälla 1 juli 2022 lyfts betydelsen av skola och fritidshems arbete mot könsstereotyper, könsnormer, makt och sexualitet ytterligare. LÄS MER

  4. 4. “Alla årskurser har olika problem”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Emilia Zeijlemaker; Ronja Valdemarsson; [2023-10-19]
    Nyckelord :Normkritik; fritidshem; fritidspedagogisk undervisning; situationsstyrd undervisning; sexualitet; samtycke; relationer;

    Sammanfattning : Sedan benämningen för “sex- och samlevnad” ändrades till “sexualitet, samtycke och relationer”, har ämnet fått en mer betonad del i skolans uppdrag samt blivit en tydligare del av skolans värdegrund. Syftet med denna mindre empiriska studie är att undersöka hur lärare talar om sin roll i skolans uppdrag gällande sexualitet, samtycke och relationer, samt hur lärare beskriver sin undervisning kring området i fritidshemmet. LÄS MER

  5. 5. Vad är det här för konstig mojäng? : En litteraturdidaktisk studie av skönlitteratur för barn i årkurs 4–6 ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Gottberg; Lina Eklund; [2023]
    Nyckelord :genus; genusperspektiv; litteraturdidaktik; normkritik; skönlitteratur; stereotyper; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur aktuell skönlitteratur för barn i åldrarna 9 -12 år förmedlar genus och traditionella könsnormer. Studien syftar också till att undersöka hur värden som förmedlas i litteraturen korrelerar med läroplanens värdegrund. För att genomföra studien använder vi diskursanalys som metod. LÄS MER