Sökning: "normkritik pedagogik"
Visar resultat 16 - 20 av 107 uppsatser innehållade orden normkritik pedagogik.
16. Grundlärares och läromedels påverkan i det heteronormativa klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie har behandlat lärares val av läromedel när det kommer till normkritiskt tänkande kring heteronormen. Syftet med studien har varit att undersöka hur lärare inom grundskolan arbetar normkritiskt kring heteronormen genom valet av läromedel och dess användning. LÄS MER
17. Inkluderande skolbiblioteksverksamhet : En normkritisk studie av tillgänglighet och likvärdighet
Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : This study will unpack and deconstruct the normative view of ability within Swedish school libraries. The theoretical framework for the study comprises Critical Disability Theory which is being applied to examine and describe how language, actions, and understanding strengthen and contribute to maintain power structures. LÄS MER
18. Perinteisiä satuja vastakarvaan lukemassa : Normikriittiset satukuvakirjat osana sukupuolisensitiivistä kirjallisuuskasvatusta ruotsalaisessa ala-asteen koulussa
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktikSammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur motståndsläsning eller motströmsläsning (resisting reading) kan användas som verktyg i tolkning av tre svenskspråkiga normkritiska sagobilderböcker; Alexander Janssons, Sofia Jensfeldts och Silvy Strands Rödluvan (2018), Askungen (2018) och Skönheten & Odjuret (2021). Dessa tre sagobilderböcker ingår i Moderna sagor-serien som publicerats av OLIKA förlag AB. LÄS MER
19. Människan och kvinnan : En analys av läromedel i Historia för åk 4-6 ur ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på hur läroböcker i historia för årskurs 4–6 skildrar män och kvinnor i text och bild. Detta undersöktes i relation till styrdokumentens bestämmelser om skolans jämställdhetsuppdrag. LÄS MER
20. Se mig : Att använda bilderböcker som pedagogiskt verktyg
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Sammanfattning I samband med starten på vårt examensarbete blev vi nyfikna på barnböcker med blyga och introverta huvudpersoner utifrån ett normperspektiv. Vi blev då tipsade om Emma AdBåges sommarprat (Sommar i P1 2020). LÄS MER