Sökning: "normkritik pedagogik"

Visar resultat 16 - 20 av 107 uppsatser innehållade orden normkritik pedagogik.

  1. 16. Grundlärares och läromedels påverkan i det heteronormativa klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Shamoun Patricia; Nathalee Wilund; [2022]
    Nyckelord :Läromedel; normkritik; läromedelsval; heteronorm; queer; grundlärare; årskurs F-9;

    Sammanfattning : Denna studie har behandlat lärares val av läromedel när det kommer till normkritiskt tänkande kring heteronormen. Syftet med studien har varit att undersöka hur lärare inom grundskolan arbetar normkritiskt kring heteronormen genom valet av läromedel och dess användning. LÄS MER

  2. 17. Inkluderande skolbiblioteksverksamhet : En normkritisk studie av tillgänglighet och likvärdighet

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Katarina Hagberg; [2022]
    Nyckelord :skolbibliotek; Critical Disability Theory; normkritik; inkludering; likvärdighet; tillgänglighet; funktionshinder.;

    Sammanfattning : This study will unpack and deconstruct the normative view of ability within Swedish school libraries. The theoretical framework for the study comprises Critical Disability Theory which is being applied to examine and describe how language, actions, and understanding strengthen and contribute to maintain power structures. LÄS MER

  3. 18. Perinteisiä satuja vastakarvaan lukemassa : Normikriittiset satukuvakirjat osana sukupuolisensitiivistä kirjallisuuskasvatusta ruotsalaisessa ala-asteen koulussa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Mikko Honkala; [2022]
    Nyckelord :Jämställdhet; könsroller; modersmålsundervisning; motströmsläsning; motståndsläsning; normkritisk pedagogik; resisting reading; sagor;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur motståndsläsning eller motströmsläsning (resisting reading) kan användas som verktyg i tolkning av tre svenskspråkiga normkritiska sagobilderböcker; Alexander Janssons, Sofia Jensfeldts och Silvy Strands Rödluvan (2018), Askungen (2018) och Skönheten & Odjuret (2021). Dessa tre sagobilderböcker ingår i Moderna sagor-serien som publicerats av OLIKA förlag AB. LÄS MER

  4. 19. Människan och kvinnan : En analys av läromedel i Historia för åk 4-6 ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linnéa Haraldsson Strandberg; Zilan Sahin; [2021]
    Nyckelord :genus; historieämnet; läroplan; normkritik; läroböcker; textanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på hur läroböcker i historia för årskurs 4–6 skildrar män och kvinnor i text och bild. Detta undersöktes i relation till styrdokumentens bestämmelser om skolans jämställdhetsuppdrag. LÄS MER

  5. 20. Se mig : Att använda bilderböcker som pedagogiskt verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Therese Berzelius; Sarah Olsson; [2021]
    Nyckelord :Bilderbok; Bilderböcker; Blyg; Empati; Introvert; Normer; Normkritik; Normkritisk pedagogik; Normkritiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Sammanfattning I samband med starten på vårt examensarbete blev vi nyfikna på barnböcker med blyga och intro­verta huvudpersoner utifrån ett normperspektiv. Vi blev då tipsade om Emma AdBåges sommarprat (Sommar i P1 2020). LÄS MER