Sökning: "normkritik"

Visar resultat 1 - 5 av 169 uppsatser innehållade ordet normkritik.

  1. 1. Snälla, kan du inte bara sitta stilla som alla andra? : En kvalitativ textanalys av litteratur för och om barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Lovisa Kahl; [2018]
    Nyckelord :Inclusion; Diversity; Norm-Criticism; Sociocultural Theory; Neuropsychiatric Disabilities; ADHD; Autism; Kumashiro; Vygotskij; Inkludering; mångfald; normkritik; sociokulturell teori; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; ADHD; Autism; Äppelhylla; Kumashiro; Vygotskij;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how pedagogical picture books intended for inclusion represents children with neuropsychiatric disabilities. This is investigated through in-depth analysis of four books dealing with the subject from different approaches, recommended by state libraries and the specialised educational authority. LÄS MER

  2. 2. Normkritik och intersektionalitet på socionomprogrammet : Lärares erfarenheter och upplevelser av undervisning om normkritik och intersektionalitet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för beteendevetenskap och socialt arbete; Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för beteendevetenskap och socialt arbete

    Författare :Kajsa Hannu; Mari Rehn Lomberg; [2018]
    Nyckelord :Anti-oppressive education; intersectionality; norm; norm criticism; norm critical education; social work education; teaching; teachers; Antiförtryckande undervisning; intersektionalitet; norm; normkritik; normkritisk pedagogik; socionomprogrammet; undervisning; lärare;

    Sammanfattning : Att socionomstudenter under socionomutbildningen erhåller kunskap kring de maktaspekter som förekommer i mötet med klienter, kan anses betydande för det sociala arbetets praktik. Undervisning kring normkritik och intersektionalitet tar fasta på just dessa maktaspekter vilket därmed påvisar vikten av goda förutsättningar för att bedriva sådan undervisning. LÄS MER

  3. 3. HUR GÖR VI NU? EN STUDIE KRING LÄRARES REFLEKTIONER AV ATT MÖTA ICKE-CISPERSONER I SKOLMILJÖ

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Hälsa och samhälle

    Författare :Hanna Borgström Petrovic; [2018]
    Nyckelord :Diskurs; Script; Transexualism; Lärare; Läroplan; Foucault; Skola; Styrdokument;

    Sammanfattning : HUR GÖR VI NU? EN STUDIE KRING LÄRARES REFLKETIONER AV ATT MÖTA ICKE-CISPERSONER I SKOLMILJÖ. HANNA BORGSTRÖM PETROVIC Hanna Borgström Petrovic. Trängsel i uppdraget. En studie av lärares reflektioner av att möta icke-cis elever i skolmiljö. LÄS MER

  4. 4. Den normkritiska illustrationen : En bildanalys av hur genus gestaltas visuellt i ett urval av normkritiska barnböcker

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för kultur och estetik

    Författare :Annette Hörberg; [2018]
    Nyckelord :Genus; normkritik; barnböcker; illustration; gestaltning; manligt; kvinnligt; könsneutralt;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur genus synliggörs visuellt, samt i vilken omfattning pojkar, flickor och vuxna karaktärer förekommer i ett urval av normkritiska barnböcker. Tanken är att få en inblick i hur genus gestaltas för barn från ett normkritiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Barnlitteratur utifrån ett normkritiskt perspektiv : En kvalitativ studie av fyra vanligt förekommande högläsningsverk i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation; Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ahdia Asad Kandastar; Linda Tegborg; [2018]
    Nyckelord :Barnlitteratur; critical literacy; F-3; grundskola; högläsning; Lgr11; normer; normkritik; Sverige;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka några vanligt förekommande barnlitterära verk i undervisningen i årskurs F-3 ur ett normkritiskt perspektiv. Studien bestod av en webbaserad enkätundersökning riktad till verksamma lärare i de aktuella årskurserna, samt en textanalys av de fyra mest frekventa verken som framkom i enkätundersökningen. LÄS MER