Sökning: "normkritisk analys"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden normkritisk analys.

  1. 1. Vilka makt- och genusnormer finns iskuggan av den normbrytandepyjamashjälten? : En analys av böckerna Handbok för superhjältar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Lina Lundqvist; [2020]
    Nyckelord :Makt; genus; kön; karaktär; normalisering; makthierarki; stereotyp; normkritisk;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Vad menas med normkritik då? : En kvalitativ studie om pedagogers arbete med normkritisk pedagogik i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Blessing Akatakpo; Charlotte Wahlund; [2020]
    Nyckelord :Normkritisk pedagogik; kvalitativa intervjuer; queerteori; förskollärare; barnskötare.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Barn vistas stora delar av sin vardag i förskolan, vilket gör att de pedagoger som arbetar i förskolan har stora möjligheter till att påverka barns framtida syn på samhällets normer. Denna studie syftar till att undersöka hur förskollärare och barnskötare arbetar med normkritisk pedagogik i förskolan samt om det finns skillnader i yrkeskategoriernas beskrivningar i deras arbetssätt utifrån ämnet. LÄS MER

  3. 3. Sukupuolisensitiivistä kasvatusta kehittämässä : Sukupuolisensitiivinen tulkinta Tittamari Marttisen ja Aiju Salmisen Ikioma perheeni -teoksen henkilöhahmoista

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Finska

    Författare :Honkala Mikko; [2020]
    Nyckelord :Normkritisk pedagogik; barnlitteratur; könsroller; karaktärer; modersmålsundervisning;

    Sammanfattning : I denna uppsats har jag undersökt hur normkritisk pedagogik uppstår i barnlitteratur. Jag har utgått från Tittamari Marttinens and Aiju Salminens bilderbok Ikioma perheeni som publicerades i 2014 i Finland. Ikioma perheeni är en av de första finska barnböcker med könsneutral huvudkaraktär och fokus i regnbågsfamiljer. LÄS MER

  4. 4. Heteronormativa blommor och könsrollsbundna bin, är naturen verkligen så normativ? : en analys av hur läroböcker i biologi och naturkunskap rekonstruerar normer om kön och sexualitet vid beskriviningar av djurs beteende

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för naturvetenskap

    Författare :Johanna Andersson; [2020]
    Nyckelord :Biologididaktik; normkritisk undervisning; queerteori; evolutionsbiologi; beteendeekologi; heteronorm; diskurs;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om hur normer om kön och sexualitet (re)konstrueras i biologiundervisningen, och fokuserar på innehåll om hur djurs beteende beskrivs. Tidigare forskning pekar på att undervisningen och läroböcker inom biologi och naturkunskap är mycket heteronormativ och förklarar kvinnor och män i dikotomiska termer. LÄS MER

  5. 5. Vägen mot en normkritisk sexualundervisning: En feministisk analys av UNESCO:s diskussioner om könsnormer i deras internationella riktlinjer för sexualundervisning

    L2-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Emma Karlberg; [2020]
    Nyckelord :könsnormer; UNESCO; sexualundervisning; Kate Millett; feministisk teori; maktstrukturer; normkritik; General Works;

    Sammanfattning : 2018 publicerade UNESCO en uppdaterad version av deras rapport International Technical Guidance on Sexuality Education som släpptes 2009. Enligt UNESCO var en av anledningarna till att uppdatera rapporten en utökad medvetenhet om inkludering av genusperspektiv i utbildningen. LÄS MER