Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 74 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Produktion och reproduktion av vithet i bilderböcker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka om och hur vithetsnormen utmanas i barnböcker. Vi har besökt fem förskolor i södra Sverige för att genomföra undersökningen av barnböckerna. LÄS MER
2. Icke-heteronormativitet - Lebbigt?
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)Sammanfattning : Intresset för normkritiska perspektiv ökar, något som märks i allt från akademi och offentlig sektor, till kultur- och näringsliv. Med detta följer ett behov av att ta utveckla metoder för att omsätta ett normkritiskt perspektiv till praktisk handling. LÄS MER
3. En normkritisk analys av dagens sångskatt i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Detta arbete är en normkritisk analys av dagens sångskatt i förskolan. Detta görs genom att ställa följande frågeställningar: Vilka sånger sjungs? Vad handlar sångerna om? Vilka normer synliggörs i de mest vanligt förekommande sångerna? Empirin är insamlad genom en enkät som var strukturerad för att få veta vilka sånger som sjungs ute på förskolor av barn med- och utan pedagoger. LÄS MER
4. Vad är (o)normalt? : En normkritisk analys av läromedelsbilder i kapitlen för judendom och kristendom
Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : Syftet med studien är att utifrån normkritisk pedagogik analysera bildmaterialet i religionsläromedel för gymnasieskolan i kapitel för judendom respektive kristendom. Fyra läromedel granskas utifrån deras framställning av heteronormativitet, vithetsnormativitet och funktionsfullkomlighetsnormativitet. LÄS MER
5. Normkreativ bokhylla : En normkritisk undersökning om vem som får synas i barnlitteratur och på vilket sätt
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : I studien granskas barnlitteratur ur ett normkritiskt perspektiv. Materialunderlaget ärhämtat från Folkbibliotekens mest utlånade böcker för ålder 6–9 år i Gävleborg, somdärmed utgör vårt geografiska område. Syftet med studien är att belysa vilka normersom representeras i barnlitteraturen och på vilket sätt. LÄS MER