Sökning: "normkritisk studie av läromedel"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden normkritisk studie av läromedel.

  1. 1. Vad säger bilden? En normkritisk bildanalys av läromedel utifrån genus, rasifiering och funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Anna Höglind; Hanna Samuelsson; [2021-07-06]
    Nyckelord :Normer; representation; intersektionalitet; genus; rasifiering och läromedel.;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna studie är att undersöka hur skolans läromedel väljer att representera människor i sitt material. Vi har valt att göra en empirisk bildanalys av två läromedelsböcker som används i undervisningen i våra respektive ämnen Hem- och Konsumentkunskap samt Religion. LÄS MER

  2. 2. Vad säger bilden? En normkritisk bildanalys av läromedel utifrån genus, rasifiering och funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Anna Höglind; Hanna Samuelsson; [2021-06-10]
    Nyckelord :Normer; representation; intersektionalitet; genus; rasifiering och läromedel;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna studie är att undersöka hur skolans läromedel väljer att representera människor i sitt material. Vi har valt att göra en empirisk bildanalys av två läromedelsböcker som används i undervisningen i våra respektive ämnen Hem- och Konsumentkunskap samt Religion. LÄS MER

  3. 3. Hur etnicitet och normbrytande funktionalitet framställs i svenskämnets läseböcker : En normkritisk studie av tolv läseböcker i grundskolans årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Alopaeus; Tilda Watson Bohlin; [2020]
    Nyckelord :Inkludering; identifikation; läromedel; innehållsanalys.;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks tolv läseböcker i svenskämnets årskurs 1–3 avseende hur normbrytande funktionalitet respektive etnicitet representeras i böckerna. Detta för att se om det finns karaktärer eller beskrivningar i läseböckerna som elever har möjlighet att identifiera sig med. LÄS MER

  4. 4. Vad säger läromedlet – egentligen? En studie i det som ligger under ytan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Olsson; [2020]
    Nyckelord :konstruktivistisk språksyn; kritisk textanalys; läromedelsanalys; maktrelationer; normer; normkritik; normkritisk pedagogik; svenska;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en kritisk textanalys av ett urval texter som hämtats från två läromedel avsedda för gymnasiekursen Svenska 1. Analysen baseras på den textanalysmodell som presenteras i Hellspong och Ledin (1997), och de resultat den genererar tolkas med utgångspunkt i normkritisk teori. LÄS MER

  5. 5. En normkritisk gransning av ett läromedel inom svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Erik Lantz; Katarina Magnusson; [2018]
    Nyckelord :heteronormativ; heteronormen; queerteori; läromedel; litteratur;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka i hur stor utsträckning heteronormen är rådande i ett läromedel i svenskämnet. Detta har undersökts genom att kritiskt granska hur sexuell läggning framställs i, av oss, utvalt läromedel. Vi har valt att använda oss av kvantitativ analys samt kvalitativ analys. LÄS MER