Sökning: "normkritisk undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden normkritisk undervisning.

  1. 1. Meningsfull sex- och samlevnadsundervisning ur ett elevperspektiv : En kvalitativ studie om gymnasieelevers erfarenheter av och förväntningar på sex- och samlevnadsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Carolina Lind; [2019]
    Nyckelord :Sex och samlevnad; sex; samlevnad; sex- och samlevnadsundervisning; sexualitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka gymnasieelevers erfarenheter av tidigare sex- och samlevnadsundervisning samt vilka förväntningar som finns på gymnasiets sex- och samlevnadsundervisning. Tidigare forskning inom ämnesområdet är begränsad, men den jag har valt att förhålla mig till rör elevernas uppfattningar av sex- och samlevnadsundervisning samt de utvärderingar som gjorts på senare år av Folkhälsmyndigheten och Skolinspektionen. LÄS MER

  2. 2. Dolda budskap : en normkritisk granskning av läroböcker i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap; Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Matilda Sandberg; Elin Dahlgren; [2019]
    Nyckelord :Idrottsundervisning; läroboksanalys; diskursanalys; idrott och hälsa; normer; intersektionellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Läroböcker innehar idag en central roll i skolans undervisning. Vi menar att det därför är synnerligen viktigt att dessa granskas så att vi får kännedom om vilka normer och värderingar som förmedlas, samt hur de förhåller sig till det som skolans värdegrund förespråkar. LÄS MER

  3. 3. Mycket snack och lite verkstad: köns- och sexualitetsnormer i religionsundervisning på svenska gymnasieskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Sofia Kiessling; Gabrielle Tynell Olivius; [2019]
    Nyckelord :religionsundervisning; heteronorm; gymnasieskola; pedagogik; könsnormer; sexualitetsnormer;

    Sammanfattning : Vår kunskapsöversikt har syftet att undersöka forskning som berör vilka köns- och sexualitetsnormer som verkar inom religionsundervisning på svenska gymnasium. En förberedande kunskapsöversikt inför examensarbetet har varit ett ytterligare syfte, då vi ämnar arbeta vidare med samma tema. LÄS MER

  4. 4. Normkritik och intersektionalitet på socionomprogrammet : Lärares erfarenheter och upplevelser av undervisning om normkritik och intersektionalitet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för beteendevetenskap och socialt arbete; Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för beteendevetenskap och socialt arbete

    Författare :Kajsa Hannu; Mari Rehn Lomberg; [2018]
    Nyckelord :Anti-oppressive education; intersectionality; norm; norm criticism; norm critical education; social work education; teaching; teachers; Antiförtryckande undervisning; intersektionalitet; norm; normkritik; normkritisk pedagogik; socionomprogrammet; undervisning; lärare;

    Sammanfattning : Att socionomstudenter under socionomutbildningen erhåller kunskap kring de maktaspekter som förekommer i mötet med klienter, kan anses betydande för det sociala arbetets praktik. Undervisning kring normkritik och intersektionalitet tar fasta på just dessa maktaspekter vilket därmed påvisar vikten av goda förutsättningar för att bedriva sådan undervisning. LÄS MER

  5. 5. Fördomar, normer och generaliseringar : En studie av religionskunskapslärares förhållningsätt till mångfald

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Linn Abrahamsson; [2018]
    Nyckelord :Religionsundervisning; mångfald; normkritisk pedagogik; kontroversiella frågor.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka lärares förhållningssätt till begreppet mångfald så som det skrivs fram i ämnesplanen för religionskunskap i LGY11. Fem kvalitativa intervjuer genomfördes med lärare i religionskunskap på gymnasiet. LÄS MER