Sökning: "normkritiskt arbetssätt"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden normkritiskt arbetssätt.

  1. 1. ”Antingen är man medveten om det eller så har man aldrig tänkt på det” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares utsagor angående sånger med utgångspunkt ur ett normkritiskt arbetssätt.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sara Blomqvist; Malin Petersson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; sång; sångtexter; norm; normkritiskt arbetssätt; makt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till kunskap om förskollärares utsagor av hur de genom ett normkritiskt arbetssätt förhåller sig till sånger i förskolan. Frågeställningen som besvarats är: Hur beskriver förskollärarna ett normkritiskt arbetssätt i relation till sång i förskolan? Den metod som används är kvalitativa och semistrukturerade intervjuer med sex förskollärare. LÄS MER

  2. 2. "Kan björnen vara en hon?" : En kvantitativ studie om och hur förskolepersonalen och studenter som studerar till förskollärare och barnskötare uttrycker sin strävan att arbeta ur ett normkritiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jolin Aläng; Denise Anneroth; [2022]
    Nyckelord :Kön; makt; normer; normkritik; normkritiskt arbetssätt.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om och hur förskolepersonalen och studenter som studerar till förskollärare och barnskötare uttrycker sin strävan att arbeta ur ett normkritiskt perspektiv. En kvantitativ forskningsansats tillämpades för att söka svar på studiens syfte, där en webbenkät som var riktad mot förskolepersonalen och studerande till förskollärare och barnskötare användes som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  3. 3. Genus, lek och normkritik : En kvalitativ studie om förskollärares normkritiska arbete kring genus i leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hellen Ali Ismail; Kristina Barsoum; [2022]
    Nyckelord :Genus; könsnormer; jämställhet; traditionella könsmönster; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa hur förskollärare beskriver att de arbetar ur ett normkritiskt perspektiv kring genus i leken i förskolan. Studien utgår från en kvalitativ forskningsmetod där datainsamlingsmetoden tillämpats genom semistrukturerade intervjuer med nio förskollärare. LÄS MER

  4. 4. Hur upplever samkönade föräldrar bemötandet i förskola/skola och vården?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

    Författare :Katrine Carlsson; Lisa Viktorsson; [2022]
    Nyckelord :Same-sex parents; preschool school; care; exclusion; sexuality norms; normcritical thinking; heteronorm; Samkönade föräldrar; förskola skola; vården; exkludering; sexualitetsnormer; normkritiskt tänkande; heteronormen;

    Sammanfattning : Samkönade individer exkluderas i vardagliga sammanhang utefter sexualitetens normer. I föreliggande studie var syftet att få en fördjupad förståelse av hur samkönade föräldrar upplever bemötandet inom förskola/skola och vården. LÄS MER

  5. 5. Hur demokratisk får jag lov att vara? : Dramapedagogers syn på dramapedagogik som demokratiarbete

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Maria Ottosson; [2022]
    Nyckelord :dramapedagogik; demokrati; demokratiuppdrag; dialog; normkritisk pedagogik;

    Sammanfattning : Genom en interpretativ fenomenologisk analys av dramapedagogers syn på dramapedagogik som demokratiarbete, syftar studien till att öka kunskapen om hur dramapedagoger upplever demo­kratins väsen och hur detta konkretiseras och utspelas i deras praktik. Uppsatsen syftar bidra till förståelsen av dramapedagogikens potential och didaktik att i praktiken verka i glappet mellan ett svävande och generellt - i styrdokument formulerat - samhälleligt demo­krati­uppdrag och fördjupade, mer komplexa insikter om demokratis väsen. LÄS MER