Sökning: "noter för inlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden noter för inlärning.

  1. 1. Interaktion i kulturskolans instrumentalundervisning : En fallbeskrivning av fiolundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Liselotte Boustedt; [2023]
    Nyckelord :interaction; instrumental teaching; group teaching; one-to-one-teaching; Design for learning; social semiotics; multimodality; stimulated recall; observation; interaktion; instrumentalundervisning; gruppundervisning; enskild undervisning; mästarlära; kulturskola; Design för lärande; socialsemiotik; multimodalitet; stimulerad intervju; observation;

    Sammanfattning : Bakgrunden till detta självständiga arbete ligger i mina erfarenheter av instrumentalundervisning i den svenska kulturskolan tillsammans med mitt intresse för interaktion mellan lärare och elev i likväl en-till-en-undervisning som gruppundervisning. Kulturskolan har gått igenom många förändringar genom historien. LÄS MER

  2. 2. Learning Tracks : En studie om auditiva hjälpmedel vid instudering av körmusik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Rasmus Krigström; [2021]
    Nyckelord :choir teaching; learning tracks; learning process; ear training; mirror neurons; körmetodik; instudering; gehör; gehörsmetodik; spegelneuroner;

    Sammanfattning : Denna studie är gjord på ämnet learning tracks, dvs auditiva instuderingsfiler för vokalmusik. Det finns ingen historisk forskning eller annan tidigare forskning på ämnet men man vet att det har förekommit som fenomen inom genren barbershop lika länge som den portabla kassettbandspelaren, och på senare år utvecklats mycket i och med internet samt möjligheten att spela in och editera musik på en hemdator. LÄS MER

  3. 3. Hur minns du allt? : -En självobservationsstudie om memorering inom klassiskt piano

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Chenfei Yang Halvardsson; [2018]
    Nyckelord :design theory; memory; conceptual memory; rote memorization; playing by heart; designteori; minne; konceptuellt minne; rotememorering; utantillspel;

    Sammanfattning : Att spela ett stycke utan noter är en viktig aspekt i musicerandet, men trots detta finns få konkreta riktlinjer för hur memoreringsprocessen optimeras, och musiker hittar ofta sin egen väg. Syftet med denna studie var därmed att, ur ett designteoretiskt perspektiv, undersöka vilka resurser som ligger till grund för effektiv memorering. LÄS MER

  4. 4. Learning to play by, and from, Heart : Memoreringstekniker och inlärningsstrategier för att spela utan noter

    Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Mathias Lundkvist; [2018]
    Nyckelord :flöjt; memorering; inlärning; accelererad inlärning; utmattningssyndrom; utmattningsdepression; återhämtning; minne; lärstilar;

    Sammanfattning : I föreliggande självstudie undersöker jag memorering på flöjt. Arbetet tar hänsyn till och jämför de passiva memoreringsmöjligheterna mellan flöjt och andra instrument. Infallsvinkeln är den från mig som flöjtist, och människa som genomgått en utmattningsdepression. LÄS MER

  5. 5. ”Man kan inte ta ut noterna för sig, då blir de meningslösa” : En studie om musiklärares funderingar och erfarenheter kring notanvändning i musikundervisning på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Lisa Lundberg; [2017]
    Nyckelord :Notläsning; Musiklärare; Musikutbildning; Musikpedagogik; Estetiska programmet; Fenomenografi;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka musiklärares egna erfarenheter kring notanvändning i musikundervisning och vilket syfte noterna har i deras undervisning. Syftet har undersökts genom intervjuer med fem olika lärare på gymnasiet, detta för att få reda på deras tankar och erfarenheter kring notburen undervisning. LÄS MER