Sökning: "notläsningsförmåga"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet notläsningsförmåga.
1. Kan du läsa? : En observationsstudie i en pianists metoder för att spela noterade stycken
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : Med utgångspunkt i min bristande notläsningsförmåga är syftet med föreliggande studie att undersöka vilka resurser utöver själva noterna som jag använder vid inlärningen av ett noterat musikstycke. Detta sker via videoobservation, dikterad loggbok, samt insamling av tidigare data. LÄS MER
2. Notläsning med handen? - relativ solmisation som pedagogiskt verktyg i barnkören
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Denna studie ämnar undersöka hur relativ solmisation kan användas i arbetet med att lära barn och unga att sjunga och läsa noter. I datainsamlingen har fyra metoder använts; fallstudie, observation, kvalitativ intervju och stimulated recall. LÄS MER
3. Nöta, stödja och hitta genvägar : pedagogiska verktyg och tillvägagångssätt i arbetet med dyslektiska gymnasieelever inom konstmusik
Kandidat-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka vilka typer av pedagogiska verktyg och förhållningsätt som är behjälpliga för en instrumentallärare inom konstmusikområdet i undervisningen av en elev på högstadie- eller gymnasienivå med dyslexi. Det finns en del angränsande forskning på kopplingen mellan dyslexi och musik tillgänglig på svenska som uppmanar lärare till att på ett eller annat sätt ”strunta i noterna”. LÄS MER
4. ”Jag tror att det är bra att blanda…” - En enkätundersökning om för- och nackdelar hos Suzukimetoden och traditionell kulturskoleundervisning.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningSyftet med denna uppsats är att utreda om det finns skillnader mellan vuxna orkestermusiker som fått singrundutbildning inom Suzukimetoden, och de som gått i en traditionell kulturskola. De olika musikaliska aspekter somundersökts är gehör, notläsning, improvisation, rytmisk säkerhet, klangbildning samt spelglädje. LÄS MER
5. Musikteori i sångundervisning : En intervjustudie av sångpedagogers syn på och arbete med musikteori i enskild undervisning på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan IngesundSammanfattning : Syftet med studien är att få fördjupad insikt i hur sångpedagoger arbetar med musikteori i enskild sångundervisning på gymnasiet. I bakgrundskapitlet presenteras de rådande betygskriterierna inom ämnet Instrument eller sång I samt tidigare forskning och litteratur som har anknytning till studiens syfte. LÄS MER