Sökning: "nouns"

Visar resultat 21 - 25 av 170 uppsatser innehållade ordet nouns.

  1. 21. Relationen mellan visualiseringsförmåga och återkallning av ord: Hur presterar hög- och lågvisualiserande individer vid återkallning av konkreta och abstrakta substantiv?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Emma Rajalin; Ninna Svanström; [2021-11-30]
    Nyckelord :visualiseringsförmåga; dual-coding; ordåterkallning; minne; konkreta substantiv; abstrakta substantiv; VVIQ; kognitionsvetenskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur nivå på visualiseringsförmåga korrelerar med återkallning av konkreta respektive abstrakta engelska substantiv. Forskningsfrågan utgick från dual-coding teorin som hävdar att konkreta ord som framkallar mentala bilder är enklare att återkalla än abstrakta ord som är svårare att visualisera, samt tidigare studier som har påvisat samband mellan visualisering och minnesförmåga. LÄS MER

  2. 22. Skriftliga planeringsprocesser hos personer med afasi – fördelning och duration av pauser vid substantiv och verb

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Ebba Andersson; Hanna Levander; [2021-08-10]
    Nyckelord :afasi; sammanhängande skrift; pauser; substantiv; verb; aphasia; connected writing; pauses; nouns; verbs;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att kartlägga planeringsprocesser i sammanhängande skrift med avseende på pauser vid substantiv och verb. Pauser innan, inom och efter ord i bildeliciterade texter producerade av 16 personer med afasi och 26 personer utan känd neurologisk skada jämfördes. För datainsamling och analys användes ett tangentloggingsprogram. LÄS MER

  3. 23. Skriftlig benämning av verb och substantiv - korrekthet, latens och svarstid

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Cecilia Lundberg; Hanna Linder; [2021-02-03]
    Nyckelord :skriftlig benämning; substantiv; verb; latens; svarstid; written naming; nouns; verbs; latency; response time;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka skriftlig benämning hos personer utan känd neurologisk sjukdom (R-gruppen) samt med afasi (Agruppen) med An Object and Action Naming Battery. Korrekthet, latens (tid från bildpresentation till första tangenttrycket) och svarstid (tid från bildpresentation till sista tangenttrycket) undersöktes. LÄS MER

  4. 24. Språklig sexism i läromedel : En studie om språklig sexism i läromedel skapade för kurserna svenska B och svenska 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Johanna Hammarqvist Kristensen; [2021]
    Nyckelord :Textbooks; Swedish for upper secondary school; gender; sexism; feminist stylistics; Läromedel; svenska för gymnasiet; genus; sexism; feministisk stilistik;

    Sammanfattning : 2011 kom en ny läroplan för gymnasieskolan och med den nya kursplaner. I kursplanen för svenska 2 skrivs det explicit ut att både kvinnliga och manliga författarskap skall behandlas. Detta var en ny formulering jämfört med den tidigare kursplanen för svenska B som endast specificerar att författarskap skall behandlas. LÄS MER

  5. 25. Das Funktionsverb leisten aus einer Übersetzungsperspektive : Eine kontrastive Studie deutsch-schwedischer Übersetzungen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Dimitrios Kotremagias; [2021]
    Nyckelord :light verb constructions; leisten; translation; translational strategies; word-for-word translations; full verb; corpus; modifications; quantifications;

    Sammanfattning : The aim of this thesis has been to analyze German light verb constructions with the light verb leisten and their translations into Swedish. From the identified types containing a nominalization + leisten as parts of a light verb construction, three construction types were examined more closely, namely Beitrag leisten, Arbeit leisten and Hilfe leisten. LÄS MER