Sökning: "nta i undervisningen"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden nta i undervisningen.

  1. 1. "Kan det vara rimligt? Kan det stämma?" : En kvalitativ studie om hur mellanstadielärare arbetar med att utveckla elevers kritiska tänkande vid NO-undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Eric Svensson; [2023]
    Nyckelord :Concept Cartoons; Think-Pair-Share-model; NTA; Critical thinking; Concept Cartoons; EPA-modellen; NTA; kritiskt tänkande;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att om lärare utformar NO-lektioner med inslag av kritiskt tänkande, skapar elever ett större positivt intresse till undervisningen och attityderna förändras till dess innehåll. Syftet med studien är att ta reda på hur NO-lärare arbetar med att utveckla elevers kritiska tänkande samt om de kan använda färdigt material. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares resonemang kring det fysisk rummet och olika materials betydelse i den naturvetenskapliga undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Malmberg; Emilia Sjöström; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; material; miljö; naturvetenskap; sociokulturell teori; undervisning; ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Förskollärare har enligt förskolans läroplan ett särskilt ansvar för att varje barn utmanas och stimuleras i sin utveckling av naturvetenskap. Barnen ska i förskolan ges förutsättningar att utveckla förståelse och förmågor för att kunna samtala om naturvetenskapliga fenomen. LÄS MER

  3. 3. Hur ett av Sveriges största läromedel behandlar en av naturvetenskapens mest grundläggande teorier : En läromedelsanalys av NTA

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Josefin Sahlberg; [2022]
    Nyckelord :NTA; läromedelsanalys; materiens partikelnatur; partikelbegrepp.;

    Sammanfattning : Materiens partikelnatur anses vara en av de allra mest grundläggande teorierna i den naturvetenskapliga världen. Undervisning kring denna teori är omdiskuterad i forskning, inte minst vad gäller begreppsanvändning. LÄS MER

  4. 4. NO, ett ämne som lätt tappas bort : En kvalitativ intervjustudie om lärares och rektorers syn på sina förutsättningar att bedriva en kvalitativ NO-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Line Björnsvik; Caroline Örtengren; [2022]
    Nyckelord :Kollegiala samarbeten; NO-undervisning; Pedagogisk ämneskunskap; Systematiskt kvalitetsarbete; Reflektion;

    Sammanfattning : Syftet med aktuell studie är att belysa lärares och rektorers syn på sina förutsättningar att bedriva kvalitativ NO-undervisning med stöd av kollegiala samarbeten och skolans systematiska kvalitetsarbete. Metodval för studien är en kvalitativ ansats där det empiriska materialet utgjordes av semistrukturerade intervjuer med lärare och rektorer från tre olika skolor. LÄS MER

  5. 5. Synliggörandet av fysik i förskolan : En intervjustudie om förskollärares uppfattningar om det naturvetenskapliga ämnet fysik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Miranda Krasniqi Maxhera; [2022]
    Nyckelord :language; physics; preschool teacher; science; visibility; Fysik; förskollärare; naturvetenskap; synliggörande; språk;

    Sammanfattning : Studien ämnade att beskriva NTA-utbildade förskollärarens uppfattningar om synliggörandet av det naturvetenskapliga ämnet fysik i förskolan relaterat till planerade aktiviteter samt spontana aktiviteter. Metoden som användes i studien är semistrukturerade intervjuer med en utgångspunkt med frågor från en intervjuguide. LÄS MER