Sökning: "nu-03"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade ordet nu-03.

  1. 1. Bild är en brygga mellan teori och praktik : En studie om bildämnets betydelse för elevers lärande och om elevers uppfattningar om ämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Kinda Mansour; [2021]
    Nyckelord :The significance of Art’s subject; pictorial language; learning; well-being; creativity; communication; Bildämnets värde; bildspråk; lärande; välmående; kreativitet; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva hur eleverna värderar bildämnet i grundskolan åk 6-9, utifrån aspekten nytta för lärande och utveckling samt välmående. I undersökningen används en metod med kvantitativa och kvalitativa frågor där elever i årskurs 6-9 fått svara på en webbaserad enkät. LÄS MER

  2. 2. ”Flickor är mer noggranna än pojkar” : En kvalitativ studie om resultatskillnader mellan pojkar och flickor i bildämnet sett ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Annica Wiegert; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Enligt Skolverkets senaste nationella ämnesutvärdering, NÄU-13, Bild i grundskolan är bild det skolämne där skillnaderna är allra störst till flickornas fördel (Skolverket 2015, 35), något som står oförändrat sedan föregående ämnesutvärdering (NU-03) gjordes tolv år tidigare (Skolverket 2004). Under mina VFU-perioder som blivande bildlärare kom jag att uppleva detsamma, att pojkar genomgående har ett sämre studieresultat än flickor i ämnet bild i högstadiet. LÄS MER

  3. 3. Slöjdkunskaper i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Peter Hansson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna studie har jag undersökt slöjdelevers kunskap om ämnet slöjd. Studiens syfte är att belysa skolverkets rapport i nationella utvärderingen av skolan 2003, NU-03, och jämföra den med hur det ser ut 2016. Den fråga jag belyst mest handlar om att slöjden anses mindre viktig av elever än andra ämnen. . LÄS MER

  4. 4. Slöjd! Vem bryr sig? : Vem ifrågasätter och försvarar slöjdens existens inom svensk grundskola och på vilka grunder?

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Greger Trobäck; [2016]
    Nyckelord :Varför har vi slöjd?; slöjd; slöjdämnet; grundskola; innovationssamhälle;

    Sammanfattning : Arbetet strävar efter att klargöra vem som formulerar frågan – varför har vi slöjd i svensk grundskola? och undersöka vilka empiriska evidens som finns till slöjdämnets försvar och ifrågasättande. Är frågan allmänt levande i samhället eller är den ett hjärnspöke skapat av slöjdlärarna själva. LÄS MER

  5. 5. Hinder för ett aktivt deltagande i ämnetidrott & hälsa : en undersökning av omklädningsrumssituationen i årskurs 9.

    Master-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Alexander Westman; [2015]
    Nyckelord :Kroppsuppfattning; kroppsideal; dusch; idrottslektioner; omklädningsrum.;

    Sammanfattning : I den nationella utvärderingen av grundskolan 2003 (NU-03) studerades elevernas inställning till ämnet idrott och hälsa, men även olika känslor i samband med ämnet. Ur studien gick det att utläsa att i årskurs 9 var det hela 36% av flickorna och 14% av pojkarna som oftast deltar men inte rör sig så mycket, eller inte deltar alls i undervisningen. LÄS MER