Sökning: "number-line"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade ordet number-line.

  1. 1. Aktiv problemlösning : Matematik med hjälp av rörelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Elin Källgarn; [2023]
    Nyckelord :matematik med kroppen; rörelse; rörelser; mönster; handgester; varierande arbetssätt; embodied cogition; intervention; praktisk matematik; problemlösning; tallinjen; geometriska former;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en intervention där jag undersöker vilka rörelser lågstadieelever använder sig av när de arbetar med problemlösning samt hur dessa förändras över tid. Under problemlösningen får eleverna möjlighet att använda sig av både handgester och större kroppsrörelser. LÄS MER

  2. 2. Tal i bråkform och tallinjen som hjälpmedel : En litteraturstudie om elevers svårigheter med tal i bråkform och en jämförelse av tallinjen och areamodeller

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University

    Författare :Emma Abrahamsson; Rebecca Edlund; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. An operator theoretic approach to the Riemann Hypothesis

    Master-uppsats, Lunds universitet/Matematik (naturvetenskapliga fakulteten); Lunds universitet/Matematikcentrum

    Författare :Ramon Arjan van de Scheur; [2023]
    Nyckelord :Riemann hypothesis; Prime number theorem; Prime number theorem for arithmetic progressions; operator theoretic equivalent; compact operator; prime-counting function; Chebyshev function; Laplace transform; Fourier transform; convolution operator; weak topology; strong topology; compact perturbation; Tauberian theorem; Poisson kernel; holomorphic; self-adjoint; spectrum; trace; Mathematics and Statistics;

    Sammanfattning : In 2023 an operator theoretic approach to the Prime Number Theorem was introduced by Olsen. In this thesis this approach is examined and applied to give a new, operator theoretic, proof of a different version of the Prime Number Theorem and of the Prime Number Theorem for arithmetic progressions. LÄS MER

  4. 4. “Det är svårt när det inte ser ut som vanligt” : En empirisk studie om kritiska aspekter av tallinjen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Linn Persson; Lidia Szczerba; [2023]
    Nyckelord :Taluppfattning; tallinje; kritiska aspekter; variation; variationsmönster; matematik; matematikundervisning;

    Sammanfattning : God taluppfattning är grunden i all matematik och kunskap om tal är en vanligdel i definitionen om taluppfattning. Tallinjen kan användas som hjälpmedel föratt utveckla elevers taluppfattning. För att kunna utveckla undervisningen kringtallinjen behöver läraren veta vilka kritiska aspekter som hör ihop med detmatematiska området. LÄS MER

  5. 5. Tallinjen i de tidiga skolåren : En litteraturstudie om tallinjen som modell i matematikundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Nathalie Jonsson; Denise Stendahl; [2023]
    Nyckelord :Tallinje; tomma tallinjen; matematik; taluppfattning; lågstadiet;

    Sammanfattning : Tallinjen är ett didaktiskt redskap och kan ses som en mental modell av tal, som kan hjälpa elever att utveckla en god taluppfattning. Taluppfattning är grundläggande för att elever ska utveckla kunskaper inom ämnet matematik och tallinjen är en modell som kan hjälpa eleverna att utveckla en god taluppfattning. LÄS MER