Sökning: "numeriska metoder"
Visar resultat 1 - 5 av 163 uppsatser innehållade orden numeriska metoder.
1. Randomized Diagonal Estimation
Master-uppsats, KTH/Matematik (Avd.)Sammanfattning : Implicit diagonal estimation is a long-standing problem that is concerned with approximating the diagonal of a matrix that can only be accessed through matrix-vector products. It is of interest in various fields of application, such as network science, material science and machine learning. LÄS MER
2. Simuleringar av ytaktiva ämnen med hjälp av skurna finita elementmetoder (CutFEM)
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)Sammanfattning : I denna studie analyserar vi numeriska metoder som beskriver koncentrationen av ytaktiva ämnen (surfaktanter). Dessa surfaktanter befinner sig i olösliga vätskor som separeras av ett tidsberoende gränssnitt som påverkas av ett givet hastighetsfält. LÄS MER
3. Simulations of a self-stabilizing fully submerged hydrofoil
Master-uppsats, KTH/Matematik (Avd.)Sammanfattning : Two models of a self-stabilizing hydrofoil system is developed where the effects from the struts and hydrofoil give torques for angular rotations. Lifting line theory for the hydrofoil which can twist is used. Nonlinear versions of the models are also developed and compared to find that the linear models use valid approximations. LÄS MER
4. Probabilistic Added Wave Resistance Predictions for Design of RoPax Ferries
Master-uppsats, KTH/Lättkonstruktioner, marina system, flyg- och rymdteknik, rörelsemekanikSammanfattning : This thesis investigates reasons for significant uncertainties in added wave resistance predictionsand how wave conditions can potentially affect the design of RoPax ferries. The objectiveis to find a suitable prediction method of added wave resistance for the RoPax ferry designapplication. LÄS MER
5. Hur påverkar kognitiv belastning inlärning i animerat material?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : I denna studie analyserades påverkan av kognitiv belastning på studenters inlärningsförmågor. Fyra deltagare fick se två animationer och sedan besvara frågor om innehållet i animationerna. Därefter intervjuades deltagarna. Resultatet av studien indikerar att kognitiv belastning inte påverkar inlärningen hos studenter till en högre grad. LÄS MER