Sökning: "nursery class"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden nursery class.

  1. 1. Rim, ramsor och sånger i förskoleklass : En kvalitativ studie om hur lärare arbetar med rim, ramsor och sånger i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University

    Författare :Anna Norman; [2021]
    Nyckelord :rim; ramsor; sånger; förskoleklass; undervisning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Är det kompensatoriska uppdraget en utopi? : Olika skolprofessioners uppfattningar kring uppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Monica Berglund; Ann-Sofie Tallbom; [2018]
    Nyckelord :Compensatory mission; habitus; inclusion; intersectionality perspective; linguistic capital; perspective on special education; social class; socioeconomic context; Habitus; inkludering; intersektionellt perspektiv; kompensatoriskt uppdrag; social klass; socioekonomisk omgivning; specialpedagogiska perspektiv; språkligt kapital;

    Sammanfattning : Studien sökte besvara hur det kompensatoriska uppdraget uppfattades, vad som kompenserades, vilka strategier som användes samt förutsättningar för det. Social bakgrund i relation till det kompensatoriska uppdraget har genomsyrat skolans utveckling över tid och därav låg studiens fokus på det. LÄS MER

  3. 3. “Vi har en pojke som kan hela regnbågen så det vore kul om de kunde fortsätta att arbeta med det!” : En kvalitativ studie om hur lärare i förskoleklass och förskollärare samverkar med varandra vid barns övergångar.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Maria Lundmark; Fanny Söderström; [2017]
    Nyckelord :Transition; preschool; nursery class; education; integration; educational continuity; social interaction; Övergång; förskola; förskoleklass; undervisning; samverkan; undervisningskontinuitet; socialt samspel;

    Sammanfattning : När barn tar steget över från förskola till förskoleklass är det för många av dem början till nya kunskaper. De byter fysisk miljö, lärare och behöver också många gånger skapa nya kompisrelationer. LÄS MER

  4. 4. "Begreppet multimodala arbetssätt är nytt för mig..." : En kvalitativ studie över hur verksamma lärare i förskoleklass och årskurs 1-6 arbetar multimodalt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emma Pettersson; [2017]
    Nyckelord :multimodality; pedagogy; qualitative research; pragmatism; teacher; multimodalitet; pedagogik; kvalitativ undersökning; pragmatism; lärare;

    Sammanfattning : Att låta elever uttrycka sig på flera olika sätt i skolan blir allt viktigare eftersom eleverna redan innan skolstart vistas i miljöer med oändliga kommunikationsmöjligheter. Eleverna behöver därför kunskap om hur och varför de olika uttrycks- och kommunikationssätten används, detta för att kunna bli fungerande medborgare i dagens samhälle (Schmidt, 2015). LÄS MER

  5. 5. Posidonia Oceanica habitat mapping in shallow coastal waters along Losinj Island, Croatia using Geoeye-1 multispectral imagery

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap

    Författare :Sam Khallaghi; [2014]
    Nyckelord :Geoeye-1 satellite imagery; benthic habitat mapping; digital image processing; geography; physical geography; Posidonia Oceanica; geomatics; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Seagrasses are important components of marine ecosystem. They are a primary food source for many organisms and provide shelter and nursery areas for many more. Also they stabilize sediments and act as a natural barrier against coastal erosion. But despite their valuable rule, Seagrasses are facing large threats because of human development. LÄS MER