Sökning: "ny lärarutbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 94 uppsatser innehållade orden ny lärarutbildning.

  1. 1. Komplexa rörelser på vetenskaplig grund, hur ska aktuell forskning hitta rätt? : En intervjustudie med fem forskare inom ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Maria Jacobsson; [2024]
    Nyckelord :komplexa rörelser; rörelseförmåga; fenomenografi; Ryle; Polanyi;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att undersöka hur forskare inom idrott och hälsa ser pårörelsebegreppet och komplexa rörelser. Forskarna har lite varierande syn på hur begreppetska förstås och användas och oavsett hur de har tolkat begreppen, så kommer nästa problem,vilket har visat sig både inom idrottsämnet och i skolan i allmänhet, nämligen att nå ut medaktuell forskning till verksamma lärare. LÄS MER

  2. 2. Lärarens perspektiv på elevernas ordförråd : Vad påverkar lärarens val av undervisningsmetoder för att öka elevernas ordförråd?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Isabella Lundberg; [2023]
    Nyckelord :Ordförråd; undervisningsmetoder; svenska; olika omständigheter; bildstöd;

    Sammanfattning : Elevernas ordförråd är viktigt för att bli delaktigt i samhället. Ett rikt ordförråd ger en person självförtroende i sociala samspel. En ny version av läroplanen har blivit aktuell från och med hösttermin 2023. Elevernas ordförråd har blivit en relevant diskussion de senaste åren eftersom barn inte läser lika mycket. LÄS MER

  3. 3. ”…det finns ingen styrka i att måla en bild” : Genusaspekter i elevers bildskapande och attityder till bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Nellie Westman; [2023]
    Nyckelord :Bild; elever; attityder; bildelicitering; genus;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte har varit att bidra med ny kunskap kring elevers föreställningar om genus och hur det speglas i deras bilder samt hur pojkars och flickors attityder av bildämnet skiljer sig åt, och i så fall hur. För att få svar på dessa frågor genomfördes en kvalitativ intervjustudie kombinerat med bildelicitering där nio elever deltog. LÄS MER

  4. 4. Utmaningar och möjligheter för nyutexaminerade biologilärare under den första tiden i läraryrket : Nyblivna lärarens upplevelser av sin första lärartjänst.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ferdousi Mowsumi; [2023]
    Nyckelord :Högstadielärare; arbetsmiljö; stress; stöd; samarbete.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att fördjupa kunskapen om hur nyexaminerade biologilärare känner sig i sin första lärartjänst och vad de anser om sin lärarutbildning. I studien undersöks vilka utmaningar och möjligheter som nya lärare upplevt och via dessa erfarenheter hitta exempel på hur nyutbildade lärare kan stödjas för att ha en bättre första tid i yrket. LÄS MER

  5. 5. Biologisk mångfald i naturkunskap : En kvalitativ innehållsanalys av biologisk mångfald i läroböcker för naturkunskap 1b på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Milad Farahdokht; [2023]
    Nyckelord :Biologisk mångfald; biodiversitet; naturkunskap; pluralistisk undervisningstradition; kvalitativ innehållsanalys; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Människan är beroende av biologisk mångfald men utgör samtidigt ett hot mot den. Detta hot kan möjligtvis avhjälpas genom ett förmedlande av kunskaper. Ett sätt på vilket förmedlandet av kunskaper kan ske är genom läroböcker i skolan. LÄS MER