Sökning: "nya Sverige"

Visar resultat 16 - 20 av 5992 uppsatser innehållade orden nya Sverige.

  1. 16. Contextual Implications on Sustainable Entrepreneurship : a qualitative study on Food Waste Platforms contribution to reducing food waste in Sweden

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Gabriella Peyron; [2024]
    Nyckelord :Sustainable Entrepreneurship; contextualized entrepreneurship; interactions; cocreation; agency; values; shared economy; sustainable business model;

    Sammanfattning : The global issue of food waste persists, with local digital solutions emerging to address aspects of this problem. Inspired by new economic models like the shared economy, Food waste platforms embody sustainable entrepreneurship. LÄS MER

  2. 17. Hur avrinningskoefficienten varierar med återkomsttid - En jämförelse mellan fyra olika områden i Sverige

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Teknisk vattenresurslära

    Författare :Nina Enger; [2024]
    Nyckelord :Runoff coefficient; Return period; Modelling; MIKE ; Floodings; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : As climate change progresses, heavy rainfall in Sweden is becoming more frequent and intense, coinciding with an increase in impermeable surfaces in urban areas. This raises the risk of flooding as drainage networks may exceed their capacity due to increased runoff. LÄS MER

  3. 18. ”Shame of missing out”, det nya FOMO : En kvalitativ intervjustudie om hur känslor hos unga kvinnor upplevs när influencers uppmanar till konsumtion på Instagram.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Alice Klevfors; Nilsson Isabell; [2024]
    Nyckelord :Impulsive consumption; FOMO; SOMO; influencer marketing; relationship building; Instagram; emotions; qualitative interview study; thematic analysis; young women; Sweden; Impulsiv konsumtion; FOMO; SOMO; influencer marketing; relationsskapande; Instagram; känslor; kvalitativ intervjustudie; tematisk analys; unga kvinnor; Sverige;

    Sammanfattning : With the increasing trust and power of influencers on social media, more research and information are needed on how influencers affect the emotions of their followers. The climate that exists on social media today contributes to calls for unsustainable consumption, which is something that influencers in particular contribute to. LÄS MER

  4. 19. Medieframställning av cyberriskperceptioner : En innehållsanalys av förstärkta och nedtonade cyberhot i svenska nyhetsmedier 2017-2023

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Agnes Lundin; [2024]
    Nyckelord :Cyberrisk; Riskperception; Cyberriskperception; Medieframställning; Nyhetsartiklar; Förstärkning; Nedtoning; Sverige;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur cyberrisker skildras i svenska nyhetsmedier mellan 2017-2023 samt huruvida medieframställningen av cyberriskerna förstärks eller tonas ned. Syftet är att ge nya insikter kring hur cyberrisker uppmärksammas i samhället med tanke på aktuella rapporter om bristande cybersäkerhetsarbete i Sverige gentemot de betydande cyberrisker som existerar. LÄS MER

  5. 20. Fri lek för alla? : En kvalitativ studie om förskollärares resonemang och strategier gällande alla barns möjlighet till fri lektillsammans med andra barn

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Weronika Ohlsson; Liselotte Ramvik; [2024]
    Nyckelord :free-play; preschool; preschool teacher; inclusion processes; fri lek; förskola; förskollärare; inkluderingsprocesser;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att belysa förskollärares syn på förskolans uppdrag i förhållande till den fria leken. För att beskriva vad som kännetecknar förskollärares resonemang, strategier och erfarenheter i att stödja barn att komma in,delta och stanna kvar i leken med andra barn, genomfördes semistrukturerade intervjuer. LÄS MER