Sökning: "nyanlända barn i förberedelseklasser"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden nyanlända barn i förberedelseklasser.

  1. 1. Engelskundervisning för nyanlända elever 6–9 i förberedelse och vanlig klass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Hala Almallah; Ghadah Almousa; [2023]
    Nyckelord :Andraspråksutveckling; engelskundervisning; förberedelseklass; nyanlända elever; språkutveckling; stödstrukturer och transspråkande;

    Sammanfattning : Arbetet syftar till att belysa de svårigheter som nyanlända elever möter inom engelskundervisningen. Genom att undersöka hur engelsklärare i grundskolan årskurs 6 till 9 hanterar de utmaningar som uppstår i undervisningen av nyanlända elever, i förberedelseklasser respektive direkt integration. LÄS MER

  2. 2. Integration och sociala relationer - En intervjustudie om arbetet med integration på fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Amina Gunic Krvavac; Richard Viking; [2022-03-16]
    Nyckelord :Fritidshem; integration; sociala relationer; metoder och arbetssätt; interkulturell kompetens; segregation;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har det kommit väldigt många nyanlända flyktingbarn till Sverige. Det stora antalet nyanlända barn har haft inverkan på det traditionella arbetet i förberedelseklasser. Personal och elever möts av vissa svårigheter i integrationsarbetet. LÄS MER

  3. 3. Ingen är ett oskrivet blad- en intervjustudie om lärares uppfattningar om att stärka nyanlända elevers ordförråd och genomföra kartläggning av deras kunskaper.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Alexandra Rosenlund Ödeslätt; [2018-02-13]
    Nyckelord :Nyanlända elever. Förberedelseklass. Ordförråd. Kartläggning.;

    Sammanfattning : I dagens samhälle finns människor med olika kulturell och språklig bakgrund. Anledningarna till varför människor söker asyl i Sverige är olika från person till person. Den plats där alla nyanlända barn kommer mötas och där alla ska få samma möjligheter är i skolan. För att tillmötes gå en mer inkluderande skola. LÄS MER

  4. 4. Inkludering av nyanlända elever i skolan-kan försök till inkludering leda till exkludering?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Johnsson; [2018]
    Nyckelord :Nyanlända elever; Inkludering; Exkludering;

    Sammanfattning : Denna uppsats berör ämnet inkludering av nyanlända elever i skolan. Centrala punkter är huruvida förberedelseklasser är mer positivt eller mer negativt i inkluderingsprocessen samt hur både elever själva och lärare upplever detta, vad skolverket säger om inkludering i skolan, språkutveckling och hur viktig kartläggning av varje nyanländ elev är för alla inblandade. LÄS MER

  5. 5. Det är så exkluderande som det kan bli : En studie om arbetet med nyanlända elever i förberedelseklass

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Sara Markham; Jessica Happach; [2016]
    Nyckelord :Förberedelseklass; integration; skola; exklusion och inklusion; etablerade och outsiders;

    Sammanfattning : I dagens mångkulturella Sverige har begreppet integration kommit att bli ett hett ämne i många olika sociala och politiska sammanhang i takt med en ökad migration. Vår studie syftade till att undersöka hur arbetet kring nyanlända barn och ungdomar i förberedelseklasser fungerade utifrån de som arbetade kring dem. LÄS MER