Sökning: "nyanlända elever språk"

Visar resultat 1 - 5 av 193 uppsatser innehållade orden nyanlända elever språk.

  1. 1. Hur kan lärarna göra SO-ämnet mer inkluderande för nyanlända?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ranna Ali; Zahraa Ali; [2024]
    Nyckelord :Inkludering; nyanlända elever; föräldrasamverkan; SO-undervisning; samhällsorienterade ämnen; språkutveckling;

    Sammanfattning : I vår forskningsöversikt vänder vi oss snarare till pedagogerna och blivande pedagogerna i åk F-3.Vårt syfte med kunskapsöversikten är att besvara våra frågor om hur man kan skapa en mer inkluderande SO-undervisning för nyanlända elever samt diskutera hur relationen mellan hemmet och skolan kan påverka deras inlärning i SO-ämnet. LÄS MER

  2. 2. Matematikundervisning i flerspråkiga klassrum : En tematisk analys av forskning inom svensk matematikundervisning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ellinor Sunesson; [2024]
    Nyckelord :Flerspråkighet; svensk matematikundervisning; undervisningsspråk; modersmål;

    Sammanfattning : Studien handlar om olika undervisningsstragier inom den svenska matematikundervisningen på högstadiet. Kommunikationen i klassrummet inom den svenska matematikundervisningen är en viktig del för de flerspråkiga eleverna. Enligt flera forskare finns det flera utmaningar för flerspråkiga elever inom textuppgifter i matematikundervisningen. LÄS MER

  3. 3. NYANLÄNDA ELEVER OCH ARABISKAUNDERVISNINGEN Hur nyanlända elever i åk 6 upplever modersmålsundervisningen i arabiska och hur den påverkar deras inlärning av svenska

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Rasha Ajjanelhadid; [2023-06-07]
    Nyckelord :Nyanlända elever; modersmålsundervisning; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Forskningen fokuserar på elevens åsikter och erfarenheter för att utveckla effektivare undervisningsmetoder som tar hänsyn till elevernas kulturella och språkliga bakgrund. Två frågeställningar som ska besvaras är om eleverna tycker att arabiskaundervisningen är viktig och varför samt hur det påverkar deras inlärning av svenska som andraspråk. LÄS MER

  4. 4. Att lägga ett pussel : En kvalitativ studie om skolorsarbete med identifikation av och stödjande insatser för nyanlända elever i misstänkta språk-, läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Marlene Sevä; Anna-Lotta Fahlström; [2023]
    Nyckelord :newly arrived pupils; bilingualism; reading and writing difficulties; second language development; nyanlända; flerspråkighet; språk-; läs- och skrivsvårigheter; andraspråksutveckling; speciallärare;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to examine how schools identify and support newly arrived students in language developmental and/or reading and writing related difficulties. A qualitative design was chosen with semi-structured interviews in which eight teachers and special education needs teachers participated. LÄS MER

  5. 5. Svensklärares erfarenheter av att arbeta med språkutveckling av talat språk hos nyanlända elever i ett flerspråkigt klassrum : med en inriktning på kooperativt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sara Svärd; Veronika Saliba; [2023]
    Nyckelord :Nyanlända elever; utmaningar; resurser; kooperativt lärande; internationellt perspektiv; andraspråksinlärning; flerspråkighet; lärarroll;

    Sammanfattning : På grund av oroligheter i världen tvingas många människor på flykt från sitt hemland och söker skydd i ett annat land, däribland Sverige. Att lära sig det svenska språket är något som nyanlända barn och unga som anländer till Sverige tidigt behöver lära sig, något som tidigare forskning visat kan vara krävande både för de nyanlända eleverna och deras lärare. LÄS MER