Sökning: "nyanlända elever"

Visar resultat 1 - 5 av 583 uppsatser innehållade orden nyanlända elever.

  1. 1. Stigmatisering och deindividualisering hos nyanlända elever Upplevelser hos sex nyanlända elever i högstadiet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Munalena Alobaidy; Raghad Mahmoud; [2020-09-10]
    Nyckelord :nyanlända; stigma; skola; sociala relationer; deindividualisering;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att ta fram mer kunskap om nyanlända elevers sociala situation under främst sin första tid i svensk skola. Detta genom att svara på följande frågeställning: • Hur upplever några nyanlända eleverna sina sociala relationer i skolan under sitt första år i svensk skola, hur samverkar detta med vilka vänskapsband de skapar och hur relaterar det till dessa vänskapsband med deras beteende? Uppsatsen är kvalitativ och bygger på material inhämtat genom metoderna deltagande observation av sexton elever i årskurs nio vid en och samma skola, och semistrukturerade intervjuer med sex av dessa elever. LÄS MER

  2. 2. ”Desto närmare källan desto bättre” Akademikers beskrivning av återerövring av akademisk litteracitet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Emma Almingefeldt; [2020-08-11]
    Nyckelord :andraspråk; litteracitetspraktik; litteracitetshändelser; litteracitetsföreställningar; referatskrivande; textkompetens; studiekulturer; interimtext; akademisk litteracitet;

    Sammanfattning : Studien undersöker ett antal högutbildade svenska som andraspråksinläraresbeskrivning av upplevelsen av mötet med andraspråksundervisning som sker vidsvensk högskola/universitet och specifikt deras beskrivningar av upplevda hindersamt kunnigheter som krävs i tillägnandet av litteracitetshändelsen referatskrivandepå grundläggande nivå i svenska som andraspråk.Den teoretiska utgångspunkten som har utgåtts ifrån är socialkonstruktivistisktillsammans med teorin om motspråk i kombination med en sociokulturell syn pålitteracitet. LÄS MER

  3. 3. Klassrumsinteraktion och skrivdiskurser i samhällskunskap i Gymnasieskolans Språkintroduktionsprogram – en språkdidaktisk studie

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Björn Hagström; [2020-06-11]
    Nyckelord :nyanlända elever; klassrumsinteraktion; andraspråk; Språkintroduktion; Bernstein; SFL; skrivdiskurser;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka och analysera interaktionsmönsterutifrån två lärares undervisning i samhällskunskap på Språkintroduktionsprogrammet.Vidare undersöker jag skrivhändelser och skrivpraktiker och dess syften iundervisningen. LÄS MER

  4. 4. Värdegrundens (o)synlighet i läromedel

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Malin Nilsson; Sofia Ström; [2020-04-15]
    Nyckelord :läromdel; svenska som andraspråk; SFI; iskrimineringsgrunderna; representation; normkritik;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att utifrån de tre diskrimineringsgrunderna etnicitet, sexuell läggningsamt funktionsnedsättning undersöka och normkritiskt granska om och hur skolans värdegrund och uppdrag återspeglas i några av de läromedel som används på kurser i svenska som andraspråk för nyanlända elever i årskurs 4-6 och kurs B på SFI. Undersökningen syftar också till att visa huruvida det finns skillnader mellan läromedlen som används på SFI och i grundskolan. LÄS MER

  5. 5. Studiehandledning som insats för nyanlända elever En intervjustudie om några pedagogers och studiehandledares upplevelse av studiehandledning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Åsa Engström; Mimmi Olinder; [2020-01-16]
    Nyckelord :Studiehandledning; nyanlända; samverkan; utformning; stödinsats; organisation;

    Sammanfattning : Syfte: studiens syfte är att undersöka hur studiehandledning som insats för nyanlända elever ser ut på fyra högstadieskolor, enligt några pedagoger och studiehandledare som arbetar på skolorna.Teori: studiehandledning på modersmålet är en viktig insats för nyanlända elever i den ordinarie undervisningen, speciellt för högstadieelever. LÄS MER