Sökning: "nyanlända elevers situation"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden nyanlända elevers situation.

  1. 1. ”Han ler inte längre. Vad ska jag göra?” - en studie om en lokal rekontextualisering av en policy för mottagande av nyanlända elever

    Master-uppsats,

    Författare :Beatrice Johansson; [2022-10-25]
    Nyckelord :flerspråkighet; diskurs; nyanlända elever; policyetnografi;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur en lokal policy för mottagande av nyanlända elever rekontextualiseras lokalt i en skola. Studien synliggör de språkideologiska länkar och diskurser om flerspråkighet och nyanlända elever som framträder i denna rekontextualisering samt de hinder och möjligheter för rutinens utformning som framträder. LÄS MER

  2. 2. Lärares upplevelser av att använda nyanlända elevers flerspråkighet i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Malin Duveblad; [2022]
    Nyckelord :språkintroduktion; translanguaging; transspråkande; modersmål; svenska som andraspråk; tvåspråkig;

    Sammanfattning : This study explores how teachers view the role of students’ multilingualism at a Language Introduction Program (Språkintroduktion) for newly arrived students aged 16–20 in Sweden. Through qualitative interviews with teachers, analyzed through phenomenography theory, the study explores when teachers make use of their students’ multilingualism and what potential risks they view with a multilingual pedagogy. LÄS MER

  3. 3. Matematiklärare resonerar om nyanlända elevers svårigheter i matematik : Undervisning i grundskolan åk 4-6  en komplex situation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Betul Guler; [2021]
    Nyckelord :Nyanlända; matematikundervisning; svårigheter;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte är att belysa hur lärare undervisar nyanlända elever med annan språkbakgrund än svenska i matematikundervisningen med fokus på nyanlända.Jag har genomfört en kvalitativ intervjustudie i form av djupintervjuer med tre ämneslärare i matematik på grundskolan, mellanstadiet. LÄS MER

  4. 4. Stigmatisering och deindividualisering hos nyanlända elever Upplevelser hos sex nyanlända elever i högstadiet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Munalena Alobaidy; Raghad Mahmoud; [2020-09-10]
    Nyckelord :nyanlända; stigma; skola; sociala relationer; deindividualisering;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att ta fram mer kunskap om nyanlända elevers sociala situation under främst sin första tid i svensk skola. Detta genom att svara på följande frågeställning: • Hur upplever några nyanlända eleverna sina sociala relationer i skolan under sitt första år i svensk skola, hur samverkar detta med vilka vänskapsband de skapar och hur relaterar det till dessa vänskapsband med deras beteende? Uppsatsen är kvalitativ och bygger på material inhämtat genom metoderna deltagande observation av sexton elever i årskurs nio vid en och samma skola, och semistrukturerade intervjuer med sex av dessa elever. LÄS MER

  5. 5. Inkludering av nyanlända elever i ordinarie engelskundervisning: svårigheter och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Olga Al-Ama; [2020]
    Nyckelord :flerspråkighet nyanlända inkludering;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med min kvalitativa studie var att undersöka svårigheter och möjligheter som en engelsklärare kan möta vid inkludering av nyanlända elever i ordinarie engelskundervisning inom grundskolan senare år. Två engelsklärare och en specialpedagog som ofta besöker engelska lektioner har deltagit och svarat på intervjufrågorna. LÄS MER