Sökning: "nyanlända gymnasieelever"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden nyanlända gymnasieelever.

  1. 1. Starkare tillsammans!? En studie av kollaborativt lärande för SvA-elever i gymnasieskolan.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi

    Författare :Linda Gredåker; [2022-06-23]
    Nyckelord :andraspråksundervisning; kollaboration; interaktion; smågruppssamtal; dictogloss; gymnasieelever; språkutveckling; ämnesintegration;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskaper om hur kollaborativ interaktion kan användas för språk- och kunskapsutveckling hos elever med svenska som andraspråk på gymnasieskolans nationella program. Studien är utformad som en observations- och interventionsstudie med både kvalitativa och kvantitativa ansatser. LÄS MER

  2. 2. “Det känns som att jag inte existerar!” : En kvalitativ studie om distansundervisningens påverkan på social interaktion för nyanlända gymnasieelever

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Sociologi

    Författare :Rweeda Abdulzahra; Stefhan Llanes García; [2021]
    Nyckelord :nyanlända gymnasieelever; distansundervisning; social interaktion; kommunikation; social inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en fördjupad förståelse av hur övergången från fysisk till fjärr- och distansundervisning i samband med Covid-19 förändrat nyanlända gymnasielevers sociala interaktionsmönster inom skolmiljön, samt hur dessa kan påverka deras upplevelser av skolgången. Studien genomfördes med hjälp av en kvalitativ ansats där det totalt gjordes sju semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. GRAMMATIK I SKRIVUNDERVISNINGEN FÖR NYANLÄNDA GYMNASIEELEVER En aktionsforskningsstudie

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Mikaela Eek; [2020-01-07]
    Nyckelord :Andraspråksutveckling; aktionsforskning; formativ undervisning; skrivundervisning; grammatik;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka om och hur formativ undervisning, för att stärka andraspråkselevers förmåga att skriva på svenska, kan baseras på deras grammatiska misstag i skriftlig produktion. Teori: Grunden för studien utgörs av aktionsforskningsperspektivet, vars övergripande syfte är att utveckla och förbättra lärares praktik (Carr & Kemmis, 1986; Rönnerman, 2012). LÄS MER

  4. 4. Samverkan kring mottagning av nyanlända gymnasieelever med misstänkt eller diagnos intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Bussarakham Kanyavongha; [2019]
    Nyckelord :Professional collaboration; newly arrived upper secondary school students; knowledge mapping; intellectual disability examination; participation; mother language teacher; Samverkan; nyanlända gymnasieelever; kunskapskartläggning; IF-utredning; delaktighet; modersmålslärare;

    Sammanfattning : Studier av mottagningsprocessen för nyanlända gymnasieelever med misstanke om intellektuell funktionsnedsättning (IF) är underutforskat. Syftet med studien är att undersöka hur samverkan vid mottagandet av nyanlända gymnasielever med misstänkt diagnos avseende intellektuell funktionsnedsättning ser ut, samt hur personal beskriver förutsättningarna för de nyanlända gymnasieelevernas lärande i en storstadskommun. LÄS MER

  5. 5. ”Migration betyder att människor flyttar mellan olika länder.” : En studie om läsbarhet i samhällsläromedel för nyanlända andraspråkselever och för gymnasieelever

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Halla Ghassan; [2019]
    Nyckelord :Läsbarhet; nyanlända; svenska som andraspråk; läromedel; funktionell grammatik; SFL; grammatiska metaforer; nominaliseringar; agens; verbprocesser;

    Sammanfattning : I studien undersöktes hur texter i läromedel för nyanlända andraspråkselever förhöll sig till begreppet läsbarhet i jämförelse med två läromedel för studie- och yrkesförberedande gymnasieprogram. Läsbarheten i dessa analyserades med den systemiska funktionella lingvistiken som metod för att undersöka läromedlens användning av verbprocesser, agens i materiella verbprocesser och nominaliseringar som grammatiska metaforer. LÄS MER