Sökning: "nyanlända matematik specialpedagogik"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden nyanlända matematik specialpedagogik.

  1. 1. En multimodal läromedelsanalys imatematik : Läsförståelse för andraspråkselever och nyanlända

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Lotta Wilhelmsson; [2020]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; andraspråkselever; multimodal text;

    Sammanfattning : Denna studie analyserar tre läromedel i matematik för årskurs 3, som har olika inriktning: ett ordinarie, ett som är rekommenderat för andraspråkselever och ett som är anpassat för specialpedagogik. Fokus ligger på läsförståelse och andraspråkselever, utifrån de speciella behov som finns för en elev som inte har svenska som modersmål. LÄS MER

  2. 2. Möte med svensk matematikundervisning : En intervjustudie med nyanlända elever i årskurs 6-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Eva Thorn; Anna Eriksson Fallberg; [2018]
    Nyckelord :nyanlända elever; matematik; specialpedagogik; kartläggning; intervjustudie;

    Sammanfattning : Under de senaste årens stora flyktingströmmar, har många kommuner i Sverige tagit emot nyanlända elever. Det ställer höga krav på lärare att kunna möta de nyanlända eleverna utifrån deras olika förutsättningar och bakgrund. I den här kvalitativa studien har vi valt att intervjua elva nyanlända elever i två olika kommuner. LÄS MER

  3. 3. Vem bryr sig om vad de kan? En fallstudie bland nyanlända elever i förberedelseklasser om kulturmöten i matematikundervisningen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Frida Elmgren; [2011-09-23]
    Nyckelord :matematik; svenska som andraspråk; fallstudier; etnografi; sociokulturell teori; nyanlända elever;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur nyanlända elevers språkliga och kulturella erfarenheter av matematik togs tillvara i matematikundervisningen i några förberedelseklasser. Stu-dien avsåg dels att belysa hur deras lärare arbetade med fokus på medvetenhet om språkliga och kulturella skillnader kopplat till matematiklärande. LÄS MER