Sökning: "nyanlända normer"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden nyanlända normer.

  1. 1. Språkliga strategier nyanlända elever och lärare kan använda i svenskundervisningen för inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lisa Galo; Malin Hansen; Jennie Papantoni; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie syftar till att undersöka vilka strategier nyanlända elever har enligt aktuelloch relevant forskning, för att ta till sig det svenska språket. Studien undersöker även hursvenskundervisningen utformas av lärare för att inkludera nyanlända elever. LÄS MER

  2. 2. Dilemman under vägledningssamtalet : Studie- och yrkesvägledaren möter den nyanlända kvinnan

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Eli Vula; Elsa Vula; [2021]
    Nyckelord :nyanländ kvinna; nyanländ; studie -och yrkesvägledare; vägledningssamtal; etablering;

    Sammanfattning : Studien kommer att undersöka vilka arbetssätt sex studie -och yrkesvägledare använder för att nå ut till nyanlända kvinnor. Studien belyser även vilka svårigheter och hinder de bemöter under dessa samtal. Intervjupersonerna är verksamma inom vuxenutbildningen. LÄS MER

  3. 3. Nyanlända och Ensamkommande elever : En studie om nyanlända och ensamkommande elevers upplevelser av språkmiljöns och motivationens påverkan på språkinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Bero Safari; [2020]
    Nyckelord :Ensamkommande elever; nyanlända elever; språkinlärning; språkmiljö; motivation; psykisk ohälsa.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka nyanlända och ensamkommande elevers upplevelser av hur deras språkinlärning av svenska påverkas av olika faktorer såsom språkmiljö och motivation. Semistrukturerade intervjuer har använts som metod. LÄS MER

  4. 4. Mottagande av nyanlända elever i skolan -Fyra mellanstadielärares perspektiv på bemötande av nyanlända elever i skolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna Andersson; [2020]
    Nyckelord :Nyanlända elever; bemötande; mottagande; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Under senaste åren har Sverige mottagit en stor ökning av migranter. Några av migranterna är nyanlända barn. Barn som har rätt till utbildning. Vid skolplacering av nyanlända möts skolorna av utmaningar, där lärares kunskaper är avgörande för att nyanlända ska lyckas i skolan. LÄS MER

  5. 5. Organisering, samverkan och undervisning i nyanlända elevers lärmiljöer : Specialpedagogers roll i den svenska skolans gränsöverskridande ambitioner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Angelica Danielsson; Linnéa Ström; [2020]
    Nyckelord :flerspråkighet; interkulturalitet; mångfald; normer; samverkan; specialpedagogiskt stöd; tillgängligt lärande;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att beskriva och analysera rektorers, specialpedagogers samt lärares erfarenheter och strategier beträffande inkludering av nyanlända elever i undervisningen. Studien undersökte således rektorers, specialpedagogers samt lärares uppfattningar och upplevelser av organisation, tillgängligt lärande samt specialpedagogisk samverkan rörande nyanlända elever. LÄS MER