Sökning: "nyanlända samspel förskola"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden nyanlända samspel förskola.
1. Nyanlända barns andraspråksutveckling : En studie på Montessori om förskollärares uppfattningar kring språkstimulerande strategier
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning: Då dagens invandring har ökat markant de senaste åren ställer detta stora krav på förskollärares kunskap om språkutvecklande strategier för nyanlända barns andraspråksutveckling, utveckling av det svenska språket. Syfte: Studiens syfte är att undersöka montessoriförskollärares strategier för att stimulera nyanlända barns utveckling av det svenska språket. LÄS MER
2. Att samspela med nyanlända barn i förskolan : En intervjustudie om förskollärares uppfattningar kring bemötande och lek i arbetet med nyanlända barn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskningSammanfattning : Studien syftar till att beskriva hur förskollärare samspelar med nyanlända barn i förskolan. För att uppnå syftet har följande frågeställningar besvarats: Vilka uppfattningar har förskollärare kring bemötandet av nyanlända barn? Vilka uppfattningar har förskollärare kring vuxnas deltagande i nyanlända barns lek? Studien är genomförd med kvalitativa intervjuer. LÄS MER
3. En förskola för alla länders barn - En studie om svenska förskolans och nyanlända barns kommunikation i en mångkulturell arena
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : AbstractDagens Sverige är ett mångkulturellt land där olika kulturer möts i samspel med varandra. Samhällets krav och förväntningar möter de nyanlända individerna i relation till deras egna erfarenheter och förväntningar. LÄS MER
4. Är 15 timmar i veckan tillräckligt för en god integration? : En hermeneutisk studie av förskollärares syn på nyanlända barns möjligheter till integration i den svenska förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : This essay aims to increase understanding of what preschool teachers perceive that they themselves can contribute with, ensuring that refugee children get the best possible integration. I have also studied how the preschool teachers perceive that a irregular schedule affects the integration process, and also how the preschool teachers experience the possible consequences, that 15-hour general preschool can have for refugee children The data was collected through qualitative interviews. LÄS MER
5. "Vi är inte bara förskollärare" : En kvalitativ studie om förskollärares perspektiv kring samverkan med nyanlända vårdnadshavare i svensk förskola
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att få ökad kunskap om hur förskollärare arbetar kring samverkan med nyanlända vårdnadshavare i svensk förskola. Studiens frågeställningar berör arbetssätt för att skapa goda relationer med nyanlända vårdnadshavare och utmaningar som förskollärare möter kring samverkan med nyanlända vårdnadshavare. LÄS MER