Sökning: "nyanlända vårdnadshavare"
Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden nyanlända vårdnadshavare.
1. Ensamkommande flickors etablering i Skåne En retrospektiv studie om yrkesverksammas erfarenheter och unga kvinnors upplevelser
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialantropologiSammanfattning : Under 2015 ökade antalet asylansökande personer i Sverige till följd av kriget i Syrien. Av de människor som sökte asyl 2015 var drygt 35 000 ensamkommande barn, en grupp som tenderar att vara särskilt sårbar eftersom de saknar vårdnadshavare. Av de barn som anlände var flickor en klar minoritet. LÄS MER
2. “Är inte vårdnadshavarna trygg med mig då blir inte barnet tryggt" : En kvalitativ studie om hur förskollärare skapar förutsättningar för samverkan och samvaro med nyanlända vårdnadshavare i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskaper om hur förskollärare skapar förutsättningar för samverkan och samvaro med nyanlända vårdnadshavare i förskolan i Sverige. Frågeställningen som har besvarats är: Hur beskriver förskollärare möten med nyanlända vårdnadshavare i förskolan? Studien genomfördes med hjälp av en kvalitativ metod och fem semistrukturerade intervjuer med förskollärare som besitter olika erfarenheter i mottagandet av nyanlända familjer. LÄS MER
3. "Allt var så mycket lättare när tolken var här." : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av nyanlända barn med svenska som andraspråk.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Syftet med studien är att få ökad kunskap om förskollärares erfarenheter av hur de organiserar sin verksamhet för att bemöta barn och vårdnadshavare som är nya i det svenska språket och förskolan som verksamhet. Samt att synliggöra vilka utmaningar förskollärare ser i arbetet med att hjälpa barn att utveckla det svenska språket som sitt andraspråk. LÄS MER
4. Förskola för fler barn : En kvalitativ intervjustudie och kritisk policyanalys om synen på barn i behov av språkutveckling i det svenska språket
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie syftar till att studera hur förskolans uppdrag rörande barn i behov av språkutveckling i det svenska språket beskrivs av olika aktörer som regering, riksdag och förskollärare. Detta undersöks i relation till riksdagens beslut kring Förskola för fler barn. LÄS MER
5. ”Jag kände att mitt mammahjärta pratade med lärarna, fast utan ord” : En kvalitativ studie om hur vårdnadshavare som nyligen kommit till Sverige upplever introduktionen till förskolan.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med förståelse om hur introduktionen till förskolan upplevs av vårdnadshavare som nyligen kommit till Sverige. Studien har utgått från följande frågeställning: Hur beskriver vårdnadshavarna upplevelsen av introduktionen till förskolan? Studien har genomförts med en kvalitativ ansats och med semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER