Sökning: "nyanlända vuxna"
Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden nyanlända vuxna.
1. PEDAGOGISKA STRATEGIER FÖR ANDRASPRÅKS-INLÄRNING HOS KORTUTBILDADE ELEVER INOM SFI : Undervisningsmetoder, lättlästa texter och övrig resursanvändning för språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Kortutbildade vuxna och analfabeter har ofta upplevt många svårigheter. Pedagoger och elever på sfi har svårt för att kommunicera eftersom nyanlända elever knappt talar svenska eller kan läsa och skriva. LÄS MER
2. Betydelsen av en trygg inskolning i förskolan - ur ett pedagogiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Abstrakt Denna studie handlar om att undersöka hur förskollärare resonerar kring olika inskolningsmodeller och hur de på bästa möjliga sätt jobbar för att bidra samt främja till en trygg inskolning för alla barn i samhället. Även för de barn som är nyanlända eller som är flerspråkiga och som har en mångkulturell bakgrund. LÄS MER
3. Den som ger sig in i debatten om obligatorisk förskola får motargumenten tåla : En argumentationsanalys om debatten om obligatorisk förskola
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att analysera hur förskolan, barn och familjen uppfattas i den mediala debatten om obligatorisk förskola. Studien lägger ett särskilt fokus på argumenten som är centrala i debatten som förs i svenska dagstidningar. LÄS MER
4. Teckenanvändning hos döva nyanlända
L3-uppsats, Stockholms universitet/Avdelningen för teckenspråkSammanfattning : Detta projektarbete har utförts som en del inom projektet ”Mulder – Döva nyanländas flerspråkiga situation i Sverige” vars syfte är att undersöka vuxna döva nyanländas språkinlärning. Projektarbetet fokuserar på teckenanvändningen hos döva nyanlända i Sverige. LÄS MER
5. Tänka med ny huvud : En kvalitativ studie om erfarenheter av möjligheter och hinder i lärandet på en SFI-utbildning, beskrivna av vuxna nyanlända från Syrien
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med min studie var att undersöka erfarenheter som vuxna nyanlända från Syrien har av sin SFI-utbildning, samt vad de upplevde var utbildningens huvudsakliga möjligheter och hinder för deras lärande och integration. En kvalitativ ansats valdes därför och semistrukturerade intervjuer användes som datainsamlingsmetod. LÄS MER