Sökning: "nyckeltal produktutveckling"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden nyckeltal produktutveckling.

  1. 1. Sustainable Decision-Making in the Fashion Industry : How to influence the fashion industry to adopt more sustainable packaging solutions

    Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

    Författare :Elin Enlund; Jennie Nilsson; [2021]
    Nyckelord :The fashion industry; sustainability; packaging; e-commerce; drivers; institutional logics; barriers; product development; decision-making; LCA; platform; B2B.; Modeindustrin; hållbarhet; förpackningar; e-handel; institutionella parametrar; barriärer; produktutveckling; beslutsfattande; plattform; B2B;

    Sammanfattning : Today, the fashion industry is responsible for 4 per cent of the global greenhouse gas emissions in the atmosphere and 20-35 per cent of the microplastics in the ocean. It is thereby a highly debated industry when it comes to environmental sustainability. LÄS MER

  2. 2. Agile product development for integrated suppliers : A qualitative case study on the challenges of developing internal product development practices for an integrated supplier

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Linus Lindgren; [2020]
    Nyckelord :Supplier Integration; Agile Development; Product Development; Automotive Industry; Hybrid Models; Scrum; Stage-Gate; Agile Leadership; Leverantörsintegration; Agil Utveckling; Produktutveckling; Fordonsindustrin; Hybridmodeller; Scrum; Stage-Gate; Agilt Ledarskap;

    Sammanfattning : Product development has become essential in today’s technology driven marketplace. Currently, pointbased models such as the stage-gate model are applied in practice of several incumbent firms in the automotive industry. LÄS MER

  3. 3. Positiva miljöeffekter i kölvattnet av Lean produktion : Kan en integrering av miljöaspekter och Lean produktion bidra till att nå synergieffekter och minska risken för suboptimering?

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Industriell miljöteknik

    Författare :Michael Helldal; Sofia Tenne; [2009]
    Nyckelord :Green Lean; Lean; Lean production; Jidoka; Heijunka; Waste; Value; Green production; Green; Production; Manufacturing; Environment; Environmental; Environmental work; Eco-design; Eco design; Environmental effects; Environmental aspects; Environmental benefits; Environmental performance; Manufacturing philosophy; Production philosophy; Business; Sustainable; Just in time; Just-in-time; JIT; Organisational change; Organizational change; Organisational improvement; Organisational improvement; Organization; Organisation; Synergy; Synergies; Sub optimisation; Sub optimization; Optimize; Optimise; Kaizen; TPS; Toyota production system; Sustainia; Green Lean; Lean; Lean produktion; Lean production; Jidoka; Heijunka; Slöseri; Kundvärde; Grön produktion; Grön; Produktion; Tillverkning; Miljö; Miljömässig; Miljöarbete; Ekodesign; Eko-design; MPU; Miljöanpassad produktutveckling; Miljöanpassad; Miljöpåverkan; Miljöaspekt; Miljöfördel; Miljöprestation; Miljöprestanda; Produktionsfilosofi; Företagsekonomi; Hållbar; Utveckling; Just in time; Just-in-time; JIT; Organisationsförändring; Organisationsförbättring; Organisation; Synergieffekt; Synergieffekter; Synergi; Synergier; Suboptimering; Suboptimera; Optimera; Kaizen; TPS; Toyota production system; Toyota produktionssystem; Sustainia;

    Sammanfattning : Denna rapport är resultatet av ett examensarbete utfört vid Institutionen för industriell och ekonomisk utveckling vid Linköpings universitet på uppdrag av konsultbolaget Sustainia AB. Lean produktion, ofta benämnt Lean, har det senaste decenniet blivit en allt mer attraktiv produktionsfilosofi för att minska kostnader och öka kundnöjdhet genom förbättrad leveransservice och effektivare flöde. LÄS MER

  4. 4. Kraftfull tillväxt - att växa eller förgås : - En fallstudie av Vattenfall

    Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alexander Weiss; Nicole Krzeszwski; [2009]
    Nyckelord :Tillväxtstrategier; principal-agent teorin; organisk tillväxt; förvärv; nyckeltal; Nuon; Vattenfall;

    Sammanfattning : För att överleva i dagens näringslivsklimat krävs en väl anpassad strategi för att hantera alla svårigheter och möjligheter som ett företag ställs inför. Denna uppsats syftar till att undersöka den svenska energikoncernen Vattenfalls tillväxtstrategi. LÄS MER