Sökning: "nyexaminerad lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden nyexaminerad lärare.

  1. 1. Upplevelser av introduktionsperioder och mentorskap av lärare i ämnet idrott och hälsa : "Det kanske är problemet, att det inte är någon tydlighet i det"

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Frithiof Eriksson; [2024]
    Nyckelord :Introduktionsperiod; Mentor; Nyexaminerad lärare; Nybliven lärare; Ramfaktorteori; Riktlinjer;

    Sammanfattning : Tidigare forskning inom området visar att det finns behov av tydligare av introduktionsperioder samt att vad introduktionsperioder ska innehålla är komplext. Syftet med studien är att belysa introduktionsperioder och dess mentorskap från nyexaminerade lärare i ämnet idrott och hälsa och mentorers perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares erfarenheter av att introduceras i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter och uppfattningar av sin första tid som nyexaminerade inom förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Eriksson; Anna Norlin; [2023]
    Nyckelord :fenomenologi; förskollärare; introduktion; kulturmönster; lärarutbildning; nyexaminerad;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur nyexaminerade lärare upplever att de introduceras i yrket. Studien bygger på en kvalitativ fenomenologisk metod med tillämpad tematisk analys där semistrukturerade intervjuer används som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  3. 3. Från utbildning till yrkesroll : Lärarstudenters övergång från studier till arbete i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Pernilla Roos; Jonathan Wågström; [2023]
    Nyckelord :Nyexaminerad; lärare; utmaningar; upplevelser; idrott;

    Sammanfattning : Att vara nyexaminerad idrottslärare ska öppna många dörrar för den yrkesverksamma tiden i livet och efter genomförd utbildning bör en person känna sig redo att möta yrkets utmaningar. Trots detta upplever nyexaminerade lärare sig inte ha de verktyg som krävs för att lyckas med yrket. LÄS MER

  4. 4. Matematiklärares self-efficacy efter avslutad lärarutbildning : En kvalitativ studie av fyra nyexaminerade matematiklärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Bianca Tvrtkovic; [2022]
    Nyckelord :Self-efficacy; nyexaminerad; matematiklärare; lärarutbildning; classroom management; student engagement; instructional strategies.;

    Sammanfattning : Det är vanligt att nyexaminerade lärare upplever osäkerheter och en låg känsla av förberedelse under de första yrkesverksamma åren. Detta är oroväckande då lärares känsla av kontroll i klassrummet och deras upplevda säkerheter inte bara påverkar hur stressade de är på arbetsplatsen, men även elevers prestationer. LÄS MER

  5. 5. Matematiklärares self-efficacy efter avslutad lärarutbildning : En kvalitativ studie av fyra nyexaminerade matematiklärare

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Bianca Tvrtkovic; [2022]
    Nyckelord :Self-efficacy; nyexaminerad; matematiklärare; lärarutbildning; classroom management; student engagement; instructional strategies.;

    Sammanfattning : Det är vanligt att nyexaminerade lärare upplever osäkerheter och en låg känsla av förberedelse under de första yrkesverksamma åren. Detta är oroväckande då lärares känsla av kontroll i klassrummet och deras upplevda säkerheter inte bara påverkar hur stressade de är på arbetsplatsen, men även elevers prestationer. LÄS MER