Sökning: "nyhetskonsumtion"
Visar resultat 16 - 20 av 58 uppsatser innehållade ordet nyhetskonsumtion.
16. Gymnasieelever, nyheter och lärande : En intervjustudie om elevers relation till nyheter och dess samband med lärande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Samhällskunskapsämnet är brett och täcker flera olika områden. Denna uppsats försöker svara på frågor om hur elever som läser samhällskunskap på gymnasiet resonerar kring nyheter, samt kring nyheter och lärande. Studien har en teoretisk utgångspunkt i att det inte räcker med att ha förmåga och möjlighet. LÄS MER
17. Nyhetsmedia och upplyst förståelse : En kvantitativ studie om relationen mellan nyhetskonsumtion och politisk kunskap
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : En politiskt kunnig befolkning är enligt många demokratiteoretiker en förutsättning för en välfungerande demokrati. Politisk kunskap hos medborgare ger dessa möjligheten att agera ansvarsutkrävande och rösta bort makthavare som anses ha förbrukat sin rätt till makt. LÄS MER
18. Trovärdig nyhetskonsumtion på Instagram; Influencers påverkan på unga vuxna
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)Sammanfattning : This study examined the topic of growing news consumption on Instagram and the impact that could have on the spread of misinformation. The purpose was to establish if there was an issue with news being mixed into a platform with Swedish influencers. LÄS MER
19. I HUVUDET PÅ EN NYHETSUNDVIKARE - En kvalitativ intervjustudie om varför unga vuxna väljer att inte ta del av nyheter
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att förstå varför unga vuxna väljer att inte ta del av nyheter. Teori: Vad är en nyhet, vad är en nyhetsundvikare, användningsteorin och OMA-modellen. Metod: Kvalitativ forskningsintervju. Material: Nio intervjuer med nyhetsundvikare i åldrarna 20–30 år. LÄS MER
20. “Viktigt att vara uppdaterad, inte hänga efter och bli en grottmänniska” - En kvalitativ studie om gymnasieungdomars behov och attityder bakom deras nyhetskonsumtion via digitala nyhetsplattformar.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka gymnasieungdomars behov och attityder bakom deras nyhetskonsumtion, specifikt inriktat på nyheter från digitala plattformar. Målet med studien är att få en bättre förståelse för, och en indikation på hur, ungas nuvarande konsumtion av nyheter ser ut. LÄS MER