Sökning: "nyhetsmedier"

Visar resultat 11 - 15 av 191 uppsatser innehållade ordet nyhetsmedier.

  1. 11. ”För att helgon skall förbli helgonlika, måste de främmande bli syndabockar” : Gestaltningen av gängkriminaliteten och konstruktionen av 'de andra' i alternativa medier och nationell kvällspress

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Carolina Falk; [2023]
    Nyckelord :framing; gängkriminalitet; alternativa medier; invandringskritiska alternativa medier; kvällspress; orientalism; de andra ; gestaltning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur gängkriminaliteten gestaltas i svenska nyhetsmedier utifrån tre frågeställningar. (1) Vilka likheter och skillnader medietyperna emellan kommer till uttryck vid gestaltningen av gängkriminalitetens problemdefinieringar, orsaksdiagnoser, moraliska bedömningar och lösningsförslag? (2) Uttrycks gängkriminaliteten genom episodiska eller tematiska gestaltningar och hur skiljer sig detta medietyperna emellan? (3) Hur kommer orientalistiska tematiker och konstruktionen av 'vi' och 'de andra' till uttryck vid gestaltningen av gängkriminaliteten och hur skiljer sig detta medietyperna emellan? Detta möjliggörs genom en kvalitativ och komparativ textanalys av nyhetsartiklar med avstamp i Entmans (1993) Gestaltningsteori och Saids (1978) Orientalism. LÄS MER

  2. 12. Less på Smokeless : En analys av rökfri tobaks karaktäriseringar i nyhetsmedier

    L2-uppsats, Uppsala universitet/Ekonomisk-historiska institutionen

    Författare :Edvin Strid; [2023]
    Nyckelord :ekonomisk historia; historia; marknadsföring; media; nyheter; rökfri; Smokeless; snus; tobak; Tobaksbolaget;

    Sammanfattning : In 1973 the first portioned oral moist tobacco (snus) in Sweden is launched unto the markets by Svenska Tobaksbolaget AB. The product was called Smokeless and was meant to be regarded as an alternative to, at the time, very popular cigarettes. LÄS MER

  3. 13. Så tycker medierna om Elon Musksrelation till sitt X : En studie om medias rapportering efteruppmärksammade X-händelser

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Andreas Pettersson; Kevin Wahlstedt; [2023]
    Nyckelord :Elon Musk; Twitter; X; journalistik; gestaltning;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte Den här studien är relevant då den handlar om sådant som, via media, kan påverka konsumenters åsikter och därav också samhället på olika vis. Syftet med undersökningen är att studera och jämföra hur svensk nyhetsmedia har rapporterat om Elon Musk och Twitter/X. LÄS MER

  4. 14. “Vi röstar på känsla” : Ungas politiska intresse och val av nyhetskanaler inför riksdagsvalet 2022

    L3-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Hanna Eneroth; Viktoria Vracar; [2023]
    Nyckelord :Traditionella nyhetsmedier; sociala medier; nyhetskonsumtion; användningsteorin; Cultural Studies och digital klyfta.;

    Sammanfattning : AbstractTitelsida: “Vi röstar på känsla”: Ungas politiska intresse och val av nyhetskanaler inför riksdagsvalet 2022Författare: Hanna Eneroth & Viktoria Vracar Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, 15 hp Konst, kultur och kommunikation (K3)Fakulteten kultur och samhälleMalmö Universitet Handledare: Matts Skagshöj Examinator: Fredrik Edin Höstterminen 2022 Sociala medier har gjort det möjligt för människor att enklare vara en del av nyhetsdelning och att producera nyheter. Ett resultat av detta är att det finns möjligheter för var och en att influera och bli mer involverade i nyhetsförmedling, men samtidigt förekommer det risker. LÄS MER

  5. 15. Att hitta populism i nyhetsmedier : En temamodellering av artiklar publicerade i svenska nyhetsmedier 2012–2022

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Richard Flygt Branje; [2023]
    Nyckelord :topic modelling; text analysis; populism; democracy; news analysis; media and communication studies; media populism;

    Sammanfattning : In an explorative approach, this thesis draws upon the benefits of using Artificial Intelligence (AI) for analysing text with Topic Modelling in an attempt to measure populism in Swedish news. This project breaks new ground in the field of media and communication studies by including 15 200 000 words from Swedish news articles published between 2012 and 2022 and steps into the next generation of news analysis that incorporates data driven methods to unload the burden of quantitative content analysis. LÄS MER