Sökning: "nyhetsvärdering tv4"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden nyhetsvärdering tv4.

  1. 1. "Hej Tiktok!" : en kvantitativ innehållsanalys av nyhetsvärdering på Tiktok

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Journalistik

    Författare :Johanna Grüter; Lina Buhre; [2023]
    Nyckelord :Tiktok; Sociala medier; Nyhetsvärden; Engagemang; Användare; Social Sciences;

    Sammanfattning : Följande uppsats undersöker om nyhetsvärden som ökar potentialen för engagemang premieras i den svenska nyhetsdistributionen på Tiktok. Det görs med hjälp av en kvantitativ innehållsanalys med variabler som utgår ifrån nyhetsvärdering som teoretiskt ramverk. LÄS MER

  2. 2. När sport blir politik : En kvalitativ analys av de svenska sportjournalisternas förhållningssätt till politik inom sportrapportering.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Michael Dockery; Erik Fredriksson; [2023]
    Nyckelord :Sportjournasliter; sport; politik; nyhetsvärdering; reaktionsprocesser; publikefterfrågan;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: I och med sportjournalistikens utveckling från redaktionens “lekavdelning” till massmedias primära inkomstkälla har sportbevakningen axlat nya utmaningar, däribland huruvida den ska förhålla sig till politiken. Syftet med det här arbetet är att undersöka hur sportjournalister från de största sportredaktionerna i Sverige arbetar med politik i relation till sport. LÄS MER

  3. 3. #Fyp: Dåliga Nyheter med Krimtema : En studie om nyhetsurval och nyhetsvärdering på TikTok

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Lisa Ahlén; Alva Collin; [2023]
    Nyckelord :Brand-building news; Kommersialisering; Nyhetsurval; Nyhetsvärdering; Platformization; Sociala medier; TikTok;

    Sammanfattning : Aftonbladet, Expressen and TV4 Nyheterna are the largest Swedish news media on TikTok, and this essay focuses on how these media outlets evaluate news and what the news selection looks like on the platform. We proceeded from the theory of commercialization, news evaluation and agenda setting in combination with previous research on news evaluation and news selection on social media to answer our questions. LÄS MER

  4. 4. Ukraina och Ryssland genom TV-rutan : En kvantitativ innehållsanalys av SVT och TV4s rapportering om kriget i Ukraina 2022

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola

    Författare :Felicia Lenard; [2022]
    Nyckelord :fredsjournalistik; konfliktjournalistik; kriget i Ukraina; kvantitativ innehållsanalys; nyhetsmedielogik; nyhetsvärdering; TV-journalistik;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur public service-kanalen SVT och den kommersiella TV-kanalen TV4 har valt att rapportera om kriget i Ukraina under våren 2022 och även att se om och eventuellt hur de två kanalernas rapportering skiljer sig åt eller liknar varandra. Forskningsfrågorna som har undersökts är 1. LÄS MER

  5. 5. Ämnen och muntliga källor i Rapport och Tv4 Nyheterna

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Jesper Fridolf; [2022]
    Nyckelord :Journalism; news values; news selection; news items; sources; public service; commercialism.; Journalistik; nyhetsvärdering; nyhetsurval; ämnen; källor; public service; kommersialism.;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att mäta hur ofta ämnen och muntliga källor förekommer. Två nyhetsförmedlare har undersökts. Den ena drivs via public service, Rapport, och den andra är ett kommersiellt företag, Tv4 Nyheterna. LÄS MER