Sökning: "nyhetsvärdering"

Visar resultat 11 - 15 av 268 uppsatser innehållade ordet nyhetsvärdering.

  1. 11. SVT Nyheter på TikTok - ett år in : En kvantitativ innehållsanalys om SVT Nyhets närvaro på TikTok

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Josefine Johansson; Linnea Liljedahl; [2023]
    Nyckelord :TikTok; SVT Nyheter; medielogik; sociala medier; nyhetsvärdering;

    Sammanfattning : This study aims to examine the presence of the Swedish news agency SVT Nyheter on the social media platform TikTok. The platform is relatively new and was not originally designed for news but with time more and more news agencies have started to share their content on TikTok. SVT Nyheter has been active on the platform since November 2022. LÄS MER

  2. 12. “KRIG - I EUROPA” : En kvalitativ analys av hur kriget i Ukraina omskrivits i Aftonbladet och Dagens Nyheter

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Wilmer Nahnfeldt; Ludwig Sjödin; [2023]
    Nyckelord :Fredsjournalistik; Krigsjournalistik; Diskurs; Nyhetsvärdering; Ukraina;

    Sammanfattning : Problemformulering: Mediediskurs kring ett specifikt ämne kan ha stor inverkan på ett samhälle. Hur media gestaltar händelser, länder, politiska personer och frågor kan enligt gestaltningsteorin och dagordningsteorin påverka vad mediekonsumenter tänker och tycker om dessa. LÄS MER

  3. 13. News flash! Nyheter i nya digitala format : En studie av traditionell nyhetsvärdering på TikTok

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Evelina Reuterfors; Frida Dahlander; [2023]
    Nyckelord :TikTok; News value; News factors; Journalism; Correlation; tiktok; Nyhetsvärdering; nyhetsfaktorer; journalistik; korrelation;

    Sammanfattning : Only a fraction of events make it into Swedish news media. Previous theories on news values and selection agree on the news factors that enhance news value but new digital formats might be putting the relevance for these news values up for discussion. LÄS MER

  4. 14. Vem har rätt att vara förbannad? : En kvalitativ textanalys av medias gestaltning av koranbränningarna

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Alicia Petersson; Elham Mohamed; [2023]
    Nyckelord :koranbränningar; gestaltning; nyhetsvärdering; muslimer; svenska medier;

    Sammanfattning : Under år 2022 och år 2023 har det skett ett flertal koranbränningar i Sverige vilket har riktat omvärldens blickar mot landet. Händelserna har dels påverkat Sveriges ansökan om NATO-medlemskap, resulterat i ett förhöjt nationellt säkerhetsläge och aktualiserat debatten om koranbränningar som ett utövande av yttrandefrihet eller om det tangerar gränsen till hets mot folkgrupp. LÄS MER

  5. 15. #Fyp: Dåliga Nyheter med Krimtema : En studie om nyhetsurval och nyhetsvärdering på TikTok

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Lisa Ahlén; Alva Collin; [2023]
    Nyckelord :Brand-building news; Kommersialisering; Nyhetsurval; Nyhetsvärdering; Platformization; Sociala medier; TikTok;

    Sammanfattning : Aftonbladet, Expressen and TV4 Nyheterna are the largest Swedish news media on TikTok, and this essay focuses on how these media outlets evaluate news and what the news selection looks like on the platform. We proceeded from the theory of commercialization, news evaluation and agenda setting in combination with previous research on news evaluation and news selection on social media to answer our questions. LÄS MER