Sökning: "nyliberal feminism"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden nyliberal feminism.

  1. 1. Feminism sponsrad av stereotyper : En semiotisk analys av Estrids sponsrade annonser på Instagram

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sara Fyhr Andersson; Emmy Grüneberger; [2022]
    Nyckelord :Feminism; femvertising; Instagram; nyliberal feminism; reklam; semiotisk analys; stereotyper;

    Sammanfattning : Femvertising är en form av reklam som ifrågasätter traditionella kvinnliga könsstereotyper. Fenomenet hyllas för att skapa positiva varumärkesattityder, men kritiseras för att budskapen i femvertising förenar och samtidigt förnekar feministisk ideologi vilket neutraliserar den politiska kraften i budskapet. LÄS MER

  2. 2. Mindre politik, mer teknik - Om nyliberal styrningsmentalitet och (o)jämställdhet i den svenska föräldraförsäkringen

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Johanna Mikaelsson; [2019-03-19]
    Nyckelord :Nyliberalism; Diskurser; Feminism;

    Sammanfattning : Syftet med följande studie är att studera och analysera hur en nyliberal styrningsmentalitet formar policyutformning i en svensk kontext genom att studera policydokument som behandlar (o)jämställdhet i föräldraförsäkringen. Föräldraförsäkringen är en policy vilken sammankopplas med värden som utmärker en socialdemokratisk välfärdsstat, så som social välfärd, universalism och jämställdhet, värden som är motsatta en nyliberal politisk rationalitet. LÄS MER

  3. 3. VALFEMINISMENS TID ÄR NU En studie om feminismwashing i ett nyliberalt samhälle kopplat till boken Why I Am Not a Feminist: A Feminist Manifesto

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Fanny Sävenek; [2018-01-31]
    Nyckelord :feminism; feminismwashing; pinkwashing; Why I Am Not a Feminist; Jessa Crispin; intersektionalitet; valfeminism; nyliberalism; nyliberal feminism; feministiskt subjekt; självuppfyllelse;

    Sammanfattning : This essay examines the book Why I Am Not a Feminist: A Feminist Manifesto, written by Jessa Crispin. My aim is to analyze Crispin’s statement that there is a feminism which focus on personal gain and self-empowerment rather than destruction of the patriarchy. I want to see from where this feminism emerged and where it operates today. LÄS MER

  4. 4. ”Make Feminism Radical Again” : En ideologikritisk undersökning av H&M:s användning av feministiska budskap, och dess konsekvenser för feminismens politiska agenda. 

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Genusvetenskap

    Författare :Emilia Hornsved; [2017]
    Nyckelord :Femvertising; Neoliberalism; Appropriation; Feminism; H M; Sales strategy; Branding; Marketplace-feminism; Neoliberal feminism; Postcolonialism; Production.; Femvertising; Nyliberalism; Appropriering; Feminism; H M; Säljstrategi; Marknadsföring; Marknads-feminism; Nyliberal feminism; Postkolonialism; Produktion.;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to find out in what ways the global clothing company H&M uses political and ideological statements, such as feminism, as a sales strategy. I have noticed an expanding trend in fashion; the use of feminism as branding, and how companies such as H&M have started profiling themselves with feminism. LÄS MER

  5. 5. "Make Feminism Radical Again" : En ideologikritisk undersökning av H&M:s användning av feministiska budskap, och dess konsekvenser för feminismens politiska agenda

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Genusvetenskap

    Författare :Emilia Hornsved; [2017]
    Nyckelord :Femvertising; Neoliberalism; Appropriation; Feminism; H M; Sales strategy; Branding; Marketplace-feminism; Neoliberal feminism; Postcolonialism; Production; Femvertising; Nyliberalism; Appropriering; Feminism; H M; Säljstrategi; Marknadsföring; Marknads-feminism; Nyliberal feminism; Postkolonialism; Produktion;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to find out in what ways the global clothing company H&M uses political and ideological statements, such as feminism, as a sales strategy. I have noticed an expanding trend in fashion; the use of feminism as branding, and how companies such as H&M have started profiling themselves with feminism. LÄS MER