Sökning: "nyman"

Visar resultat 11 - 15 av 556 uppsatser innehållade ordet nyman.

  1. 11. Blott en dag ett ögonblick i sänder : En komparativ analys av det kristna eskatologiska hoppets bildspråk i sex begravningspsalmer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Systematisk teologi

    Författare :Lisa Nyman; [2023]
    Nyckelord :Psalm; psalmbok; hopp; bildspråk; Jürgen Moltmann; Antje Jackelén; Den svenska psalmboken; Psalmer i 2000-talet;

    Sammanfattning : I denna kandidatuppsats gör jag en närläsning av några utvalda psalmer ur Den svenskapsalmboken och Psalmer i 2000-talet. I min närläsning vill jag se hur bildspråket i psalmernaförmedlar det kristna eskatologiska hoppet om bildspråket och symbolerna har förändrats ochi så fall på vilket sätt? Textanalysen utgår från forskningsfrågorna: Vilka bilder och symbolermålar upp det kristna eskatologiska hoppet i psalmerna 190, 249, 297, 904, 905 och 906?Har beskrivningarna av det kristna eskatologiska hoppet förändrats och i så fall på vilketsätt? Tolkningsramar till min närläsning och till analysen kommer från Jürgen Moltmann, entysk teolog som skrivit den omtalade teorin om hoppet. LÄS MER

  2. 12. Sociala medier som ett verktyg för fritidshemsläraren att utvecklas i professionen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Simon Larsson; Fredrik Nyman; [2023]
    Nyckelord :Beprövad erfarenhet; Fritidshemslärare; Kollegialt lärande; Sociala medier; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Utifrån vår arbetslivserfarenhet i fritidshemmet anser vi att samverkan med kollegor, planering av verksamhet och diskussion kring utvecklingsfrågor brister på grund av tidsbrist. Vår erfarenhet är att fritidshemslärare löser denna problematik genom att vara aktiva i olika nätverk på sociala medier. LÄS MER

  3. 13. Effekten av mikro- och makroinfluencers på köpintentionen : En kvantitativ studie om influencer-typernas påverkan inom färg-kosmetika

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Hanna Larsson; Linn Nyman; Josefine Wallén; [2023]
    Nyckelord :Mikroinfluencers; makroinfluencers; Source credibility model; köpintention; Theory of planned behavior; attityd;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att skapa förståelse för om och i så fallhur mikro- och makroinfluencers påverkar relationen mellan attitydkomponenterna (tillförlitlighet, experits och attraktivitet) och köpintentionen. Metod:Denna studie baseras på en kvantitativ forskningsmetod där primärdata samlades in via en digital enkätundersökning. LÄS MER

  4. 14. ”Störst på fotboll” : En kvantitativ innehållsanalys av Fotbollskanalens gestaltning av dam- och herrfotboll i sina Instagraminlägg under 2022

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Nora Nyman Alenäs; [2023]
    Nyckelord :Framing; Representation; Genderstereotypes; Football; Instagram; Quantitative content analysis;

    Sammanfattning : The representation of women in sportsmedia is still lacking in 2023. Studies finds that women and men are not represented in the same way in social media and the change to more equal media coverage is slow. LÄS MER

  5. 15. Allians i det läkande samtalet : En kvalitativ intervjustudie om allians i psykosocialt arbete inom hälso- och sjukvård

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Saga Landberg; Cecilia Nyman; [2023]
    Nyckelord :alliance; curative conversation; definition of the situation; emotional work; healthcare counselor; psychosocial work; allians; emotionellt arbete; hälso- och sjukvårdskurator; kurativt samtal; psykosocialt arbete; situationsdefinition;

    Sammanfattning : Allians har i tidigare forskning visat sig vara betydelsefullt för utfallet i terapeutiska sammanhang. Emellertid har forskning som visar på betydelsen av allians i kurativa samtal inom hälso- och sjukvård vid efterforskning till denna studie inte kunnat påträffas. LÄS MER