Sökning: "nynazism"
Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade ordet nynazism.
6. Från hat till insikt : en kvalitativ studie kring avhoppade nazister
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Syftet med den här uppsatsen har varit att undersöka vilka faktorer det är som styr ett avhopp från en nazistisk organisation. För att få en helhetsförståelse har dessa faktorer undersökts på individ-, grupp- och samhällsnivå. LÄS MER
7. Om detta må ni läsa — : Hur konstrueras
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : SAMMANFATTNING Sedan Skola för bildning (1992) och Läroplan för de frivilliga skolformerna (Lpf 94) står värdegrunden i centrum för skolans och lärares uppdrag. I utformandet av värdegrundsarbetet har bland annat fokus riktats mot nynazism och främlingsfientliga tendenser i samhället. LÄS MER
8. Nya uppgifter för rätten och rättstillämpningen? : En rättssociologisk fallstudie om "att visa demokratins muskler"
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Rättssociologiska institutionenSammanfattning : Bakgrund/Frågeställning: Den nynazistiska grupperingen Nationalsocialistisk Front var i slutet av 1990-talet mycket aktiv i Karlskrona kommun i Blekinge. Kommunen svarade genom att lansera ett program man kallade "att visa demokratins muskler" för att bekämpa grupperingen. LÄS MER
9. Om dåtid för framtid: en studie av informationssatsningen "Levande historia"
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Situation: "Levande historia" initierades 1997 av statsminister Göran Persson, som en reaktion på elevers okunskap om Förintelsen, samt upptrappad rasism och nynazism i samhället. Genom att sprida kunskap om Förintelsen och få igång en diskussion om värdegrundsfrågor, som demokrati och mänskliga rättigheter, skulle man hindra historien från att upprepas. LÄS MER
10. Unga nazister i klassrummet : vad kan och bör lärare göra?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Den dag då läraren upptäcker att det finns en eller flera elever i klassrummet som uttrycker sympatier för nazism ställs han/hon inför en rad frågor, däribland: Vad är nazism, varför blir somliga nazister och vad kan man göra åt nazismen? Detta arbete konfronterar dessa frågor utifrån ett individperspektiv, där elevens och lärarens verklighet sätts i centrum. Undersökningen bygger på en litteraturstudie samt fyra intervjuer med lärare som delvis har personliga erfarenheter av problemet. LÄS MER