Sökning: "nyttan med Grammatik"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden nyttan med Grammatik.

  1. 1. ”Jag vet ärligt talat inte varför vi har grammatik” : En studie om gymnasieelevers motivation till grammatikmomentet i svenskämnet på gymnasiet och till att utveckla sina grammatikkunskaper i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Isabelle Jofalk; [2023]
    Nyckelord :Grammatik; gymnasieskolan; motivation; self-determination theory; Svenska 2;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en större förståelse för hur elever som nu läser kursen Svenska 2 upplever sin motivation till att utveckla sina grammatikkunskaper i svenska och till grammatikmomentet i gymnasieskolans svenskämne gällande graden av motivation och bakomliggande faktorer. Denna studie baseras på både kvantitativa och kvalitativa metoder genom en digital enkät. LÄS MER

  2. 2. Grammatikens roll i svenskundervisningen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Sara Gustafsson; [2014-03-20]
    Nyckelord :grammatik; svenska;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsens syfte är att klargöra grammatikens roll i svenskundervisningen, med tonvikt på den nya läroplanen GY11. Jag vill studera hur verksamma lärare ser på följande frågor samt hur mitt resultat kan kopplas till både teorier och styrdokument: - Vad är grammatik? - Varför ska grammatik undervisas? - Hur, på vilket sätt, ska grammatiken undervisas? - Hur tolkar lärarna styrdokumenten? Teori: Grammatik är ett mångtydigt begrepp; det kan bl. LÄS MER

  3. 3. Grammatikbegreppet, dess syfte och undervisningsmetoder : En studie utifrån några pedagogers och elevers uppfattningar och erfarenheter på en utvald 7-9-skola

    Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Mariann Kultanen Greén; [2014]
    Nyckelord :grammatik; svenskämnet; grundskolans senare år; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Föreliggande examensarbete syftar till att undersöka några pedagogers och elevers uppfattningar och erfarenheter av grammatikbegreppet, vad de tror att grammatik- undervisningen syftar till och vilka metoder i grammatikundervisningen som tillämpas. För att utveckla undervisningen är det viktigt att utvärdera och kvalitets- säkra arbetet varför även forskning bör tas i beaktning så de teoretiska utgångs- punkterna behandlar grammatik ur olika perspektiv och undervisningsmetoder kring grammatik. LÄS MER

  4. 4.  "Det gör man väl hela tiden, eller?" :  - En studie kring hur lärare kombinerar skrivlust med skrivträning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Jenny Gunnarsson; Ulrica Johansen; [2009]
    Nyckelord :skrivlust; språklig struktur; språklig korrekthet; genre; genrepedagogik;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att vara en god skribent är en förutsättning för att verka i dagens samhälle. Det ligger på skolans ansvar att ge alla elever möjligheten att utveckla en säkerhet i skriftspråket. LÄS MER

  5. 5. Grammatikundervisning; tradition eller nytta? - en studie av gymnasiepedagogers förhållningssätt

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Sandra Lewitz; Åsa Nilsson; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Grammatikundervisningens plats i skolan har förändrats genom historien och denna uppsats har för avsikt att undersöka om begreppskunskapen är viktigare än nyttan för elever med svenska som modersmål i grammatikundervisningen på gymnasieskolan idag. Med hjälp av en kvantitativ enkätundersökning utreds gymnasiepedagogers syn på ’grammatik’ och grammatikundervisning. LÄS MER