Sökning: "nyutexaminerad lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden nyutexaminerad lärare.

  1. 1. "Vi förstår ju förebyggandet av konflikter men det kan ju fortfarande ske" : En kvalitativ studie om nyutexaminerade mellanstadielärare och deras upplevelser i relation till konflikthantering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Julia Borg; Molly McWhirter; [2022]
    Nyckelord :Didaktik; nyutexaminerade lärare; mellanstadiet; semitrukturerade intervjuer; konflikthantering;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka nyutexaminerade lärares upplevelser gällandekonflikthantering i relation till resurser, utmaningar och behov.Studien behandlar frågor kopplat till vilka resurser nyutexaminerade lärare upplever att de fått med sig från lärarutbildningen samt arbetsplatsen, vilka utmaningar de upplever samt vilka behov de nyutexaminerade upplever sig ha. LÄS MER

  2. 2. Läs- och skrivundervisning med digitala verktyg : Lärare i åk 1 berättar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Pär Bjernersjö; [2021]
    Nyckelord :Läsundervisning skrivundervisning ASL lärplatta digitala verktyg;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studiens syfte är att undersöka lärares syn på digitala verktygs betydelse för elevers läs- och skrivundervisning i åk 1. Som metod användes kvalitativ samtalsintervju. Fyra lärare intervjuades som alla använde sig av digitala verktyg i läs- och skrivundervisningen. LÄS MER

  3. 3. Nyutexaminerade lärare 1–3, hur väljer de material till svenskundervisningen?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Adam Dufgran; Rebecca Holmer; [2020]
    Nyckelord :Läromedel; lärarhandledning; nyutexaminerad; svenskundervisning; undervisning;

    Sammanfattning : Den här kvantitativa studien syftar till att ta reda på hur 28 nyutexaminerade lärare för årskurserna 1–3 väljer material till sin svenskundervisning och hur självständiga de är när de planerar sin undervisning. I den här studien har begreppet nyutexaminerade lärare definierats som lärare som arbetat upp till fem år. LÄS MER

  4. 4. Lärarhandledningen, nyckeln till yrkesskicklighet? : En analys av lärarhandledningar i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Stenroos; Jannicke Eriksson; [2020]
    Nyckelord :designprincip; nyutexaminerad lärare; lärarhandledning; matematik; ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : I den här studien kommer tre lärarhandledningar analyseras utifrån tre designprinciper. Vi vill analysera dessa med hjälp av textanalys för att tolka huruvida lärarhandledningar kan vara till stöd för oss som snart är nyutexaminerade lärare. LÄS MER

  5. 5. Att utvecklas från nyutexaminerad till etablerad lärare i idrott och hälsa - framgångsfaktorer och svårigheter

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Runa Westerlund; [2018]
    Nyckelord :beginner teacher; utveckling av profession; yrkesintroduktion;

    Sammanfattning : Svensk skola drabbas hårt av lärarbristen och ett av bidragande underliggande problemen är svårigheter kring att behålla nyutexaminerade lärare inom yrket. Forskning visar att den första tiden i yrket är ett känsligt skede och att det är av yttersta vikt att stötta den nyutexaminerade läraren i processen att gå från ny till mer etablerade lärare. LÄS MER